Dat de vandaag onthulde TomTom Rider 400 écht nieuw is zie je onmiddelijk aan het design. Het uiterlijk oogt robuust maar de afmetingen zijn nagenoeg gelijk aan de nieuwste Garmin-serie’s, die qua moderne uitstraling toch altijd een streepje voor hadden op de oude TomTom’s. Tot vandaag dus. Bovendien is ook de ouderwetse zonneklep (klik, had dat ding een functie?) verdwenen. Kortom: qua uiterlijk en hedendaagse uitstraling is de Rider er zeker op vooruit gegaan.
Belangrijke nieuwe functionaliteit, in onze ogen, is de mogelijkheid om de Rider een kwartslag te draaien. Zeker als je er belang bij hebt om het bochtenverloop te voorspellen is dit een handige functie. In de bergen is dit iets dat je vaak gebruikt. En daarmee komen we direct op een nieuwe functionaliteit: je kunt de Rider instellen om op de route die jij wenst ‘bergwegen’ te kiezen. Dit is een variant op de inmiddels bekende ‘kronkelroutes’ die je op de oude Rider al kon kiezen. Over de precieze werking van deze bergwegen-funtionaliteit heeft TomTom nog niet verteld, maar het zou kunnen dat het een route wordt met zoveel mogelijk hoogteverschil.
Volgens TomTom is ook het uitwisselen van routes tussen Garmin en TomTom verbeterd. Ook zul je op voorhand geïnformeerd worden over files en andere verkeersinformatie. De verkoopprijs bedraagt €399 en dat is competitief te noemen. Zaken als afsluitbare motorsteun of misschien zelfs een autohouder zijn niet inbegrepen.
Andere functionaliteiten, niet allemaal nieuw, op een rijtje:
– Roundtrip-planning: als je een omweg wilt maken, kun je zelf het gebied waarin je die omweg wilt maken aanwijzen.
– Zichtbaarheid bij zon: verschillende kleuropties van het scherm zorgen voor een betere afleesbaarheid bij alle weersomstandigheden
– Volledig actief scherm: klik, zoom en swipe om de kaart te gebruiken.
– Gesproken instructies via bluetooth: verbind de Rider met je communicatieset en de route-aanwijzingen worden in je helm gesproken.
We kijken er naar uit om de Rider binnenkort te testen, want zaken zoals vernieuwde functionaliteit, bediening en afleesbaarheid kunnen we natuurlijk pas echt beoordelen na een praktijktoest.