Niet alleen motorfietsen staan bol van veiligheidsinnovaties, motorkleding doet er ook niet voor onder. Was dertig, veertig jaar geleden een vetpak, liefst van Belstaff – inclusief potje vet -, het summum van min of meer waterdichte motorkleding, tegenwoordig kom je er niet meer weg met ‘min of meer’. De ontwikkeling van motorkleding is sindsdien hard gegaan. Protectoren zijn een must in motorkleding, maar kies je voor een leren pak of voor textielpak met Z-liner of gelamineerd? Wat zijn eigenlijk de voor- en nadelen van leer en textiel? Zo’n ademend membraamjasje onder je jack, werkt dat? En is zo’n cushion seat in je broek echt de oplossing tegen zadelpijn?
Ook een helm is tegenwoordig niet meer die plastic eierschaal van vroeger, maar een hoogwaardige hoofdbescherming met of zonder spoiler, ventilatie en sluitmechanismen. Zelfs handschoenen zijn de dans niet ontsprongen. Nee, je begrijpt meteen dat je er met alleen een vaag plan om motorkleding te kopen niet uit komt. Om te slagen dien je je van tevoren terdege voor te bereiden. Anders loop je de kans om volledig murw van de keuzestress het pand van de motordealer zonder aankoop te verlaten.
Louis presenteert ‘Motorkleding die er niet zo uitziet’
Een motorrijder die ongeveer weet wat hij wil, maar zich door de rijen kleding, helmen, laarzen laat afschrikken heeft hulp nodig. Zoiets moet Louis hebben gedacht toen ze besloten het fenomeen Personal Shopper (PS) in het leven te roepen. Dat is nu eens geen slimme online applicatie die je ’helpt’ te kiezen, maar een persoon van vlees en bloed die van de laatste innovaties op het gebied van motorkleding op de hoogte is. De voor- en nadelen van een Z-liner? Leer of textiel? Systeemhelm of integraal. De PS legt het geduldig aan je uit, maar niet eerder dan dat je een vraag hebt beantwoord: wat voor motorrijder ben je, welke stijl zoek je en welk bedrag wil je besteden? Om je alvast gerust te stellen: de PS informeert vooral en is absoluut geen hijgerige verkoper die een sale wil scoren. De PS heeft alle tijd voor je, trek daarom voor een afspraak gerust meer uit dan een uur.
Wat een merken
Ietwat meewarig liep ik op een dag in februari het pand van Louis Assen binnen. Ik had een afspraak met Dennis, die nadat ik me had voorgesteld meteen een kop koffie inschonk. In de luie chesterfieldbank namen we mijn verwachtingen door. Omdat een maand eerder mijn Moto Guzzi terug was gekomen van een grondige revisie, koos ik voor de stijl classic/retro. Eerst liepen we langs de leren jassen. Dennis wees me op de protectoren, de soepelheid van het leer, de voorgevormde mouwen waardoor je fijner kon rijden en de wijdte van de jassen. Want een fladderende jas rijdt beroerd. Ik viel voor een Vanucci-jas, maar ging uiteindelijk voor een hoodie van Fastway. Vervolgens liepen we langs de stapel kevlar-jeans, maar welke broek ik ook aantrok; ik vond ze niet lekker zitten. Daarom zag ik er van af en togen we naar de schoenen. Ik wilde deze keer eens geen waterdichte laarzen, maar motorsneakers. Dat zijn van die basketbal-achtige schoenen waarop je ook gewoon een wandeling kunt doen. Deze schoenen zijn verstevigd op plaatsen waarop je als motorrijder niet wilt vallen en schuiven. Alle merken kwamen langs; Dainese, Sidi, IXS, Daytona… Dennis wees me op de verschillende manieren waarmee je de schoenen kon sluiten: veters, klittenband, snelsluitingen… Uiteindelijk bleken de Alpinestars me het lekkerst te zitten. Op naar de handschoenen.
Welke handschoenen?
Je zult als beginnend motorrijder voor al die rekken staan. Ik zou het pand subiet verlaten, maar omdat ik weet wat ik wil – classic/retro – kan Dennis meteen enkele rekken afstrepen. Omdat je op zo’n klassieke Moto Guzzi niet in de winter rijdt, vielen ook de winterhandschoenen af. Bleven over de zomer-, voorjaar- en najaarshandschoenen. Dennis vertelde over de verschillen. Zomerhandschoenen zijn overwegend dun, ontberen een voering en zijn vaak luchtig. Voor- en najaarshandschoenen zijn dun gevoerd, zodat je ze op kille dagen tot een graad of tien ook kunt gebruiken. Maar als er handvatverwarming op je motor zit, kun je doorrijden richting vriespunt. Ik koos voor een set gelamineerde waterdichte voorjaar/najaar-handschoenen van REV’IT. Dennis wees me op de wijze waarop de voering in de handschoen was bevestigd: gestikt in de vingers en geplakt in de palm. Een motorrijder die op een regenachtige dag wel eens een handschoen met een losse voering heeft uitgetrokken, weet meteen het voordeel. Een gestikte cq geplakte voering trek je namelijk niet uit de handschoen als je handen vochtig zijn. Op naar de helmen, waarover Dennis honderduit wist te vertellen. Over de voering, wangstukken, sluitingen, non-allergisch… Maar goed: eind van het liedje was dat ik na twee uur advies van Dennis met een in alle opzichten geslaagde ‘buit’ bij de kassa aankwam. Zo’n Personal Shopper is zo gek nog niet.