Een supernaked was de Tuono V4 al op de dag van z’n introductie. Een maatstaf ook, voor vele fabrikanten die er een voorbeeld aan namen: kleed een superbike uit en je hebt een naked bike waar iedereen u tegen zegt. Het heeft de nodige opvolging gevonden en de BMW S1000R is daar een vrij recent voorbeeld van.
Maar, de cilinderinhouden zijn gegroeid, met de KTM 1290 Superduke R als voorbeeld. Aprilia gaat daar nu in mee en de cilinderinhoud is gegroeid van 999cc naar 1100cc. Het is de boring die drie millimeter dikker is geworden, de slag (de afstand die de zuiger binnen de cilinder aflegt) is hetzelfde gebleven. Een ingreep die niet zozeer zorgt voor extra koppel, maar wel voor extra pk’s. De paardenstal komt nu uit op 175 pk, voor een V4 erg indrukwekkend!
Maar er is meer aangepast, zo is de zithouding anders en de windbescherming gegroeid. En natuurlijk wordt ook dit nieuwe model met het moderne APRC-pakket geleverd, een elektronicapakket inclusief tractiecontrole, wheeliecontrole, etcetera. Ook komen er verschillende edities op de markt, waaronder een luxe uitvoering vol Öhlins en andere exotische lekkernijen.