Suzuki onthult twee opvallende nieuwigheden op de EICMA 2024. De DR-Z4S en DR-Z4SM zijn twee verschillende modellen met een 398cc-ééncilinder. De DR-Z4S Dual Sport is door de hogere zitpositie, de langere bouwwijze, het 21-inch voorwiel en het lage gewicht gericht op onverharde wegen, maar is ook geschikt voor de openbare weg. De DR-Z4SM Supermoto is door de kortere bouw, de meer naar voren gerichte zithouding en de 17-inch wielen vooral bedoeld voor een supermotard-circuit, kronkelige wegen en de stad.
Opvolgers
De DR-Z4S is de opvolger van de DR-Z400S uit 2000, die al geruime tijd niet meer in het portfolio zat voor de Europese markt maar nog wel leverbaar was op andere continenten. De DR-Z4SM richt zich duidelijk meer op straatgebruik en is de opvolger van de DR-Z400SM.
Flinke updates voor de 2025 Yamaha Ténéré 700 (Rally)
Vernieuwd motorblok
Het vloeistofgekoelde 398cc DOHC-motorblok met dry-sump smeersysteem is grondig herzien en voldoet aan de Euro 5+-emissienorm. Dit komt onder meer door de toepassing van dubbele bougies, ride-by-wire en elektronische brandstofinjectie. Lichtgewicht titanium inlaatkleppen en holle, met natrium gevulde uitlaatkleppen helpen de verbrandingsefficiëntie en het vermogen te maximaliseren. Een nieuw ontworpen cilinderkop verbetert de verbranding, terwijl nieuwe nokkenasprofielen de uitlaatemissies beperken en de koppelafgifte verhogen. Daarnaast verminderen nieuwe zuiger- en carterdesigns de mechanische verliezen met 20 procent. De motor produceert 38 pk en 37 Nm koppel.
Elektronica
Drie rijmodi, Easy Start, een slipperclutch, uitschakelbare tractiecontrole met twee standaardinstellingen voor de straat en een G-modus (Gravel) voor offroad of circuitgebruik en uitschakelbare ABS. Dat is de elektronicawinkel die je erbij krijgt. Bij de DR-Z4S is het ABS voor en achter geheel uit te schakelen. Het is het eerste productiemodel van Suzuki waarbij dit kan. Het is ook mogelijk alleen het ABS van de achterrem uit te schakelen.
Lichtgewichten
Beide modellen hebben een volledig nieuw ontwikkeld twin-spar frame van stalen buizen. Het rijklaargewicht van de DR-Z4S bedraagt 151 kg, de zithoogte is 920 mm. De DR-Z4SM weegt rijklaar 154 kg en heeft een zithoogte van 890 mm. De DR-Z4S heeft een voorwiel van 21 inch en een achterwiel van 18 inch met IRC GP-410 banden. De DR-Z4SM is uitgerust met 17-inch velgen voor en achter met Dunlop SPORTMAX Q5A banden. Beide modellen hebben een volledig instelbare UPSD-voorvork van KYB, maar met andere weerwegen. Zowel de voor- als achtervering biedt de mogelijkheid om de compressie- en rebounddemping aan te passen.
Beschikbaarheid
De marktintroductie van de 2025 Suzuki DR-Z4S en DR-Z4SM is naar verwachting in de tweede helft van 2025. De prijzen zijn op dit moment nog niet bekend.