Wie bij het horen van de R12 naam – enkele dagen voor de onthulling van de nieuwste BMW – rekende op een lichtere versie van de R18, kwam bedrogen uit. De R 12 nineT is geen lichte(re) cruiser, maar wel de evolutie van het R nineT gamma. Visueel sluit hij nauw aan bij de 10 jaar geleden gelanceerde R nineT reeks. Onderhuids is er veel nieuws.
Opvolger
De nieuwe R 12 nineT wordt gelijktijdig gelanceerd met de introductie van de tentoonstelling voor het 100-jarig bestaan van BMW Motorrad. Hij is daarmee de opvolger van deR nineT, die precies tien jaar geleden werd gelanceerd ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan van BMW Motorrad.
Hetzelfde maar anders
De motor sluit héél dicht aan bij het R nineT gamma. Té dicht volgens sommige van de aanwezige confraters op de preview van de BMW tentoonstelling voor het 100-jarig bestaan.
Edgar Heinrich, Head of Design BMW Motorrad, is het daar niet mee eens. “Als dat je opmerking is, weten we dat we in ons opzet geslaagd zijn”, zegt de man die in een ander leven als doublure voor Liam Neeson had kunnen opdraven. Motoren zijn het laatste decennium enorm geëvolueerd. Onder andere op het vlak van connectiviteit en elektronica. Anderzijds willen we de vintage uitstraling van deze familie absoluut behouden. Je moet de grote veranderingen dus onderhuids gaan zoeken. De stijl mag niet opvallend anders zijn. Opdracht geslaagd.”
Gekend
We moeten de nieuwe R 12 nineT dus écht als een neo classic gaan bekijken. Nieuw én klassiek tegelijk. Of de klant niet graag ook een visuele verwijzing had gezien om aan te geven dat hij met de nieuwste telg van de BMW classic familie op pad is, wordt in de toekomst wellicht duidelijk. Die toekomst is voor één keer niet morgen, maar wel in 2024. Omdat er nog een aantal zaken niet vast liggen, kregen we nog niks van technische gegevens mee. Die volgen wellicht in het najaar, misschien wel in de buurt van de datum waarop de EICMA beurs doorgaat. Wat we wel weten, is dit:
De R 12 nineT wordt aangedreven door de gekende 1200 boxermotor. Die heeft wel een vernieuwde airbox en een ander uitlaatsysteem dat nog steeds mee zorgt voor klassiek rijplezier. Met zijn lucht/olie gekoelde boxermotor zet de nieuwe R 12 nineT de traditie en tijdloze stijl van zijn R32 voorvader voort. Het getal 12 in de modelaanduiding verwijst naar de motorinhoud zoals bij vele modellen in de geschiedenis van BMW Motorrad – zoals de huidige R 18.
Knipoog
Edgar Heinrich verduidelijkt “Het design van de nieuwe R 12 wordt gedomineerd door de duidelijke tank/zadel/achterlijn, in de stijl van de traditionele /5 of de legendarische R 90 S uit de jaren ’70. De tank zelf is op het eerste gezicht een klassieke BMW boxertank, met een typische knik in de onderrand en een klassiek kniecontact. De nieuwe R 12 nineT heeft ook zijdeksels in de zone van de framedriehoek in die authentieke Roadster look – een andere herinnering aan BMW motorfietsen uit de jaren ’70.
“Traditiegetrouw worden aantrekkelijke aanpassingsmogelijkheden aangeboden als onderdeel van het originele BMW Motorrad accessoireprogramma. Met customizing in het achterhoofd beschikt de nieuwe R 12 nineT ook over een in het zadel geïntegreerde LED-achterlichtunit, waarmee nu eenvoudig een “short tail” kan worden gerealiseerd.”
BMW R 12 nineT – Belangrijkste kenmerken
- Klassiek, puristisch ontwerp.
- Vernieuwd maar herkenbaar design met veel aandacht voor detail.
- Lucht/oliegekoelde 2-cilinder boxermotor.
- Ontworpen voor customizing.
- Buizenframe uit één stuk met vastgeschroefd achterframe.
- Klassieke voorophanging met hoogwaardige upside-down telescoopvork voor en Paralever achter.
- Uitlaatsysteem aan linkerzijde met dubbele demper en conische eindstukken.
- Radiaal gemonteerde 4-zuiger monobloc remklauwen, staalomvlochten remleidingen.
- Op maat gemaakt, hoogwaardig origineel BMW Motorrad accessoireprogramma.