Triumph heeft de update van hun Modern Classic-serie afgerond en dat betekent dat de 2021 Triumph T120 Bonneville en de andere 1200 cc-modellen allemaal zijn aangepast aan de Euro5-emissies, maar niet alleen…
De vloeistofgekoelde paralleltwin krijgt een lichtere krukas, nieuwe balancers en een nieuwe koppeling voor 2021, waardoor minder intern vermogensverlies optreedt. Verbeterde efficiëntie betekent dat de motor nu conform Euro 5 is, met een lager brandstofverbruik. Er zijn twee versies van het blok. De T120-modellen leveren 79 pk @ 6.550 tpm, en 104,4 Nm @ 3.500 tpm, wat zeer laag is voor het piekkoppel. De Speedmaster- en Bobber-modellen leveren 77 pk bij 6.100 tpm, en 105,8 Nm @ 3.850 tpm. Beide versies hebben een onderhoudsinterval van 16.000 km.
Digitale tovenaar maakt van Triumph Speed Triple 1200 een Daytona 1200
Alle 1200cc-modellen hebben ride-by-wire gashendel, met rijmodi Rain en Road. Inschakelbare tractiecontrole is standaard, evenals ABS. Zoals te verwachten, heeft Triumph voor al deze modellen een uitgebreid assortiment accessoires beschikbaar. Sommige extra’s zijn modelspecifiek, andere passen op alle modellen van de 1200cc-lijn.
Triumph T120 Bonneville
Deze retro-motorfiets, Triumph’s vlaggenschip, is gehuld in chroom en andere retro-flair, inclusief kniebeschermers en spaakvelgen. De aluminium velgen zijn nieuw voor 2021, ze zouden het onafgeveerde gewicht aanzienlijk verminderen, wat op zijn beurt het rijgedrag verbetert. Er zit ook een nieuwe set Brembo-remklauwen aan de voorkant en een vernieuwd instrumentenpaneel. De voorvorken zijn ook nieuw, een set 47 mm cartridge-units van Showa. De T120 Bonneville kost vanaf € 15.100,-en is vanaf april (België € 13.200,-) leverbaar.
De Triumph T120 Black is de sportievere versie van de T120-formule, met een zwarte afwerking. Hij lijkt erg op de Bonneville, en komt ook in april, voor dezelfde prijs.
2021 Triumph Bonneville Speedmaster
Met iets minder pk’s is de Speedmaster meer gericht op comfortabel cruisen dan de T120-modellen. Dit model krijgt ook nieuwe 47 mm Showa cartridgevorken, voor een betere wegligging, en Brembo-remmen. Er zijn enkele wijzigingen aan de bekleding, samen met nieuwe led-verlichting en andere kleine aanpassingen. Niets wereldschokkends, maar de machine zet wel een stap voorwaarts voor 2021. De motor zou in april bij de dealers moeten staan, met een prijs van € 17.100,- (België: € 14.700,-).
2021 Triumph Bonneville Bobber
De Bobber keert terug, maar nu verkoopt Triumph slechts één Bobber-model. Het is dezelfde formule: Een gecamoufleerde hardtail (er zit een verborgen monoshock in), maar voor 2021 heeft hij een strakker uiterlijk gekregen dankzij een dik 16-inch voorwiel, een gespierdere voorvork, vorkkappen en vette Avon Cobra-banden.
Er zijn een aantal behoorlijke upgrades hier. Naast de verbeterde brandstofefficiëntie van de opnieuw afgestelde motor, heeft Triumph de benzinetank vergroot naar twaalf liter. En dat betekent een grotere actieradius. De vraag is nu of je ook comfortabel kunt zitten voor de langere afstanden. Verstelbare zadels en bedieningselementen zouden daarbij moeten helpen, samen met accessoires om de pasvorm van de motorfiets aan te passen.De Bobber verschijnt in maart in de showrooms voor een prijs van € 17.100,- (België: € 14.700,-).