Nieuw: 2021 Aprilia Tuono V4. Aprilia heeft de Tuono voor 2021 ingrijpend herzien. Naast het blok hebben ook de aerodynamica, het chassis en de elektronica een steuntje in de rug gekregen.
Blok
Het blok moest enigszins worden aangepast voor Euro 5. De prestaties zijn echter gelijk gebleven. Aprilia geeft 175 pk en 121 Nm op voor het 1077cc V4-blok. Of de update de toerentallen heeft beïnvloed en of er in sommige regionen wat vermogen moest worden opgeofferd, is nog niet bevestigd. Maar vanwege de omschakeling, moet je daar rekening meehouden. Er zijn ook wijzigingen aan het uitlaatsysteem.
Aerodynamica
Zoals de meeste van de huidige Aprilia-modellen, krijgt de Tuono V4 de dubbele kuip waarin de winglets zijn geïntegreerd. Dit zorgt voor meer downforce aan de voorkant, wat de neiging tot wheelie tegengaat en meer stabiliteit biedt, vooral bij hoge snelheden.
Andere wijzigingen
De koplampen zijn herzien en bieden nu dagrij- en bochtenverlichting. Aprilia gebruikt hiervoor lichtgewicht led-technologie.
Het duozadel en de voetsteunen zijn gewijzigd om de duo een iets comfortabelere zitplaats te bieden.
Nieuw is de achterbrug met lagere overbrenging, bedoeld om de achterkant beter te stabiliseren bij het accelereren. De demping bestaat uit een conventionele upside-down-voorvork op de standaardversie en een traditionele schokdemper achter, terwijl de V4 Factory gebruik maakt van een semi-actief Smart EC 2.0-systeem van Öhlins.
Dit is de gloednieuwe 2021 Aprilia RS-GP
Elektronica
Op de Tuono V4 koos Aprilia voor Marelli’s 11MP ECU en een zes-assige IMU. Als gevolg daarvan houden de ondersteuningssystemen nu rekening met de hellingshoek van de motorfiets. De bijstandssystemen zijn dienovereenkomstig herzien en aangepast. De instellingen worden gemaakt via een nieuw tft-display.
Kleuren 2021 Aprilia Tuono V4
De 2021 Aprilia Tuono V4 zal beschikbaar zijn in Tarmac Gray en Glacier White.