Er wordt volop gepraat over de de mogelijkheid van een nieuwe Honda CBR600RR-R supersport. Die zou later dit jaar debuteren. Wij zijn daar nog lang niet zeker van. Sommigen gaan zelfs nog verder. Die vragen zich af hou een 750cc variant eruit zou kunnen zien.
De 750cc Honda sportmotor? Wat een vreemde gedachte. Voor zo’n motor is geen wedstrijdklasse, maar voor ‘straatrijders’ heeft zo’n motor het beste van twee werelden in huis. Zeker als je zo nu en dan eens een circuitdagje meepikt. Een 750cc is licht en wendbaar als een 600, maar heeft het vermogen dat een 1000cc benadert. Ondanks dat het geen wedstrijdklasse is, bedelen heel wat motorbouwers om de gunst van de motorrijder. Met de Suzuki GSX-R750, MV Agusta F3 800, Triumph Daytona Moto2 765 en naar onze mening de ook Ducati Panigale V2 is er voldoende keus. In dat rijtje zou prima een Honda passen. Zeker als het model zou lijken op het hier getoonde ontwerp.
De onbekende ontwerper van deze op de pc ontworpen beelden heeft iets bedacht dat zeker binnen de design past van de Honda CBR1000RRR en de Honda CBR1000RRR. De voorkant van de kuip doet denken aan de CBR1000RRR (vooral de koplamp), maar het ontbreekt de kuip ook niet aan een vleugje VFR800. Het frame lijkt op dat van de CBR1000RR. De brandstoftank en de stroomlijn zijn hoekig van vorm, wat zorgt voor een agressief ontwerp. En dat zal wat ons betreft de meeste motorrijders wel bevallen.
We denken niet dat Honda weer een 750cc sportmotor gaat bouwen, maar dit ontwerp doet een aantal interessante voorstellen voor dat idee. Of anders zou Honda enkele designideetjes kunnen overnemen in de styling van de zeer gewenste 600cc machine.