Laten we eens met de prijs beginnen: de Norton V4SV kost € 52.000,-, zonder NL-belasting, inflatie, wisselkoersvergoeding (£44,000) en wordt gebouwd in Norton’s onlangs geopende en miljoenen ponds kostende fabriek in Solihull, Birmingham. Maar interessant (en bewonderenswaardig) is dat Norton voorrang geeft aan de pre-orders die geplaatst zijn voordat TVS het bedrijf in april 2020 overnam. Die pre-orders – toch een belofte – zijn op dit moment nog niet opgevolgd als gevolg van wanbeleid door de vorige eigenaar.
Manx Silver of Carbon
Er zijn twee opties. De Manx Silver is afgewerkt met opvallend zilverkleurig bodywork met rode en carbon pinstripes, een zwart nummerbord voor en rode OZ Racing-gesmede aluminium wielen – terwijl de V4SV Carbon is voorzien van een zichtbare koolstofvezel bodywork afwerking en koolstofvezel BST wielen.
Beide Norton V4SV-opties hebben een carbon fiber tank en bodywork; een TIG-gelast aluminium buizenframe dat met de hand is gemaakt en spiegelend is gepolijsd en een Union Jack op de achterkant van de motorfiets. Het frame is gemaakt van aluminium waarmee ook wordt gewerkt in de lucht- en ruimtevaart. Het verhaal wil dat het is ontworpen en ontwikkeld op ’s werelds meest brute racecircuit – de TT op het eiland Man.
Norton gaat elektrische motorfiets ontwikkelen
1200cc-V4
Verder wordt elk model aangedreven door Nortons eigen vloeistofgekoelde 1200cc-72-graden V4-motorblok, dat is geoptimaliseerd voor een vermogen van 185 pk bij 12.500 tpm en een koppel van 125 Nm bij 9.000 tpm.
Verder is er een volledig quickshift- en automatisch remsysteem, instelbare voor- en achterwielophanging, Brembo-schijfremmen, een geavanceerde tractiecontrole die gevoelig is voor de hellingshoek, en drie motorstanden (nat, weg en sport).
Standaard is de Norton V4SV ook voorzien van led-verlichting voor dimlicht, grootlicht, richtingaanwijzers en achterlicht, naast een sleutelloos ontstekingssysteem, een 6-inch tft-display in full-color (met achteruitkijkcamera) en een 15-liter brandstoftank van koolstofvezel onder het zadel.
Ongelooflijk trots
Over de motorfiets zei Dr. Robert Hentschel, CEO van Norton Motorcycles: ‘De afgelopen 18 maanden hebben we onvermoeibaar gewerkt om deze machine door onze nieuwe faciliteiten in Solihull te loodsen, zodat we onze belofte aan Norton-eigenaren met trots kunnen waarmaken. Dankzij de investering van TVS van £100 miljoen in Norton, en onze daaropvolgende investeringen in onze engineeringprocessen en gloednieuwe productiebasis, hebben we ervoor gezorgd dat er nauwelijks een onderdeel verbeterd is ten opzichte van de motorfiets die we geërfd hebben.’
‘De V4SV is anders dan alles wat er vandaag de dag op de markt is, door zijn ontwerp, maar hij is alles wat je verwacht van een motorfiets die door het ongenaakbare Norton is gebouwd. Korte gearing en innemend vermogen maken dit een perfecte motorfiets voor op de weg. Dit is de ultieme Britse superbike die rijders zal uitdagen en opwinden vanaf het moment dat ze op de motor stappen tot het moment dat ze er weer vanaf stappen. Het is zonder twijfel een prachtig stukje kunst. We zijn ongelooflijk trots op wat we hebben geproduceerd, gezien de uitdagingen die we hebben gehad om hem aan de startlijn te krijgen. Belangrijk is dat deze nieuwe Norton V4SV slechts de eerste stap is in onze opwindende visie voor het merk.’