Groot nieuws van NCR. De van oorsprong puur op race gerichte specialbouwer kondigt de komst aan van twee ‘gewone’ straatmotoren, de M4 en M4 One Shot. Alleen… verwacht niet dat het veel zal schelen. Dat is zowel goed als iets minder goed nieuws, want de M4 staat heel dicht bij de racers die NCR maakt.
Tegelijkertijd wordt de prijs er ook niet minder op. De reden is dat de motor van voor naar achter druipt van exotisch spul. Het frame, subframe en swingarm zijn van titanium, de rest carbonfiber. Als basis is de nu al legendarische NCR Millona-racer genomen.
Vervolgens heeft NCR een modulair systeem ontwikkeld waarbij je naar keuze een volle kuip, tophalf of bikinistroomlijn kunt monteren. Aan de achterzijde zijn de opties minstens even groot, desgewenst vervang je het subframe voor een zelfdragend carbon achterdeel. De filosofie erachter is dat je in vijf minuten van straattrim kunt switchen naar een raceklare motor. En tegelijkertijd biedt het systeem zoveel opties dat geen twee motoren hetzelfde hoeven te zijn.
De keerzijde: een prijskaartje van 49.900 dollar zonder belastingen en alle overige toeslagen. De motor is in eerste instantie alleen bedoeld voor de Amerikaanse markt. Dus dat wordt zowel geduld betrachten als nog even doorsparen voordat je je eigen motor kunt ophalen. De standaard M4 wordt aangedreven door een1100cc luchtgekoelde Evo-twin met 107 pk en 115 Nm… bij een gewicht van 130 kilo.
De M4 One Shot doet daar nog een schepje bovenop met een getuned 1200cc-blok, goed voor 132 pk en 143 Nm bij een astronomisch laag gewicht van 126 kilo. Volgens NCR is de rijsensatie van een dergelijk laag gewicht (bij zo’n vermogen) nergens mee te vergelijken, ook niet met een motor die veel meer vermogen heeft, maar ook evenveel meer weegt. Wij zijn geneigd ze te geloven. En oh ja, de One Shot staat op de lijst voor 69.900 dollar.