Net als Ducati en de andere komt nu eindelijk ook MV Agusta met de volledige specificaties van de langverwachte F3. En het lijkt wel alsof alle merken tegen elkaar op aan het bieden zijn. Wat te denken van vier selecteerbare mappings plus een mogelijkheid er zelf nog eentje in elkaar te knutselen, volledig ride by wire en achtvoudig traction control. De super overvierkante driecilinder (79 x 45.9mm) heeft een vermogen van 128 pk en 71 Nm. en een rode lijn bij 15.000 toeren.
Daarbij draait de krukas in tegengestelde richting, een trucje uit de MotoGP om de motor nog sneller te laten sturen. Met de optionele extra’s kan het pakket nog worden uitgebreid met een hellingshoeksensor voor een meer dynamische tractiontoncrol, launch control, wheelie control en een quickshifter. Over ABS wordt nog niet gesproken, maar dat kan altijd nog.
Het blok is supercompact met onder meer een carter met cilinders uit één stuk en interne water- en oliepompen om dit mogelijk te maken. Het frame is een combinatie van aluminium delen en stalen vakwerkstukken, waardoor de wielbasis op een korte 1380 mm is gehouden. Dit alles bij een gewicht van slechts 173 kilo. In Italië gaat de standaardversie €11.990,- kosten en is per januari leverbaar. De Serie ORO is al een maand eerder beschikbaar. De motor is verkrijgbaar in rood/zilver, wit en zwart.