Er werd al geruime tijd over geroddeld maar het is nu dan toch echt een feit: de MV Agusta Turismo Veloce. Het is even wennen, Turismo en MV in één zin, maar het kan, dat blijkt. De Turismo Veloce is er in een ‘standaard’ versie en de iets luxer uitgeruste Lusso-variant. Voor beiden is de basis gelijk. Het driecilinderhart en rijwielgedeelte kennen we van de eerdere driecilinder MV’s, allemaal opgebouwd vanuit hetzelfde platform. In de Turismo Veloce is de 798cc drie-in-lijn met tegengesteld draaiende krukas goed voor 125 pk en 84 Nm, niet gek voor een motor met een toeristische invalshoek. Het blijft ook wel een MV natuurlijk.
Ook deze MV is uitgerust met het MVICS elektronicapakket, inclusief drie ‘ride modes’ (Sport, Touring en Rain), quickshifter en acht stappen traction control. Het gaat nu wel om doorontwikkelde 2.0-elektronica, hierdoor zijn er nu meer zaken in te stellen, wat te denken van motorrem in twee stappen, gevoeligheid van de gasrespons (drie stappen) en de mate waarin de begrenzer ingrijp, pittig of soft .
Waar de standaard Veloce het op veergebied doet met de inmiddels bekende Marzocchi/Sachs-combi maakt de completere Lusso gebruik Adaptieve, elektronisch aangestuurde vering. Zowel voor en achter van Sachs, het merk dat ook al gelijksoortige systemen ontwikkelde voor de nieuwe Multistrada en Caponord. Ook heeft de Lusso standaard een geïntegreerd GPS-systeem, een wat subtielere kofferset (60 liter) en verwarmde handvatten. Ook nieuw: een uitgebreid TFT-display, aan te sturen vanaf de linker stuurhelft.