De nieuwe MV Agusta F4R Corsa Corta 2012 is ontworpen voor mensen die een Superbike met extreme prestaties willen hebben die ook nog redelijk betaalbaar is. Zo, dat is eruit… MV kennende weet iedereen dan hoe laat het is. Om extreme prestaties voor elkaar te krijgen maakt de Corsa Corta gebruik van hetzelfde blok als dat van F4RR, het kroonjuweel uit de MV-collectie.
Wel heeft het blok iets minder vermogen (van 201 naar 195.2 pk). Voor het eerst in de geschiedenis maakt deze Italiaanse motor gebruik van titanium kleppen, iets dat we niet eerder zagen bij straatgebruik. In samenwerking met de grotere in- en uitlaatpoorten, een iets lichtere krukas en een overvierkante boring x slag-verhouding (79 x 50.9 mm) is het mogelijk indrukwekkend hoge toerentallen te bereiken. Zo wordt het maximaal vermogen bereikt bij 13.000 toeren per minuut en pas 700 toeren later grijpt de begrenzer in.
Nog meer goed nieuws, dankzij een aangepast 4-2-1-4-uitlaatsysteem moet het geluid beter zijn dan ooit. En het was al vrij aardig… Uiteraard ontbreken traction controle en een slipper clutch niet. Dat MV alles heeft gedaan aan gewichtsbesparing, blijkt uit onder andere de swingarm. Deze weegt namelijk slechts vijf kilogram. Marzocchi regelt de vering aan de voorkant terwijl Sachs deze taak achter op zich genomen heeft. Brembo’s zorgen ervoor dat je veilig tot stilstand kunt komen.
In Italië gaat de F4R Corsa Corta 18.800 euro kosten. Ga voor Nederland dus maar uit van een prijs tussen de 21.000 en 23.000 euro. Later meer hierover.