Na Audi, onderdeel van de Volkswagen Group, staat nu een tweede Duitse auto moloch op het punt een Italiaanse motorfabrikant over te nemen. MV Agusta. Het relatief kleine niche merk dat de laatste jaren aardig aan de weg timmert met het driecilinder platform blijkt de ideale overnamekandidaat voor Daimler, moederfirma van Mercedes, uiteraard, maar daarnaast ook van AMG en Smart.
Het is Daimler vooral te doen om de concurrentiepositie ten opzichte van Volkswagen en BMW een beetje op peil te houden, daarin speelt prestige zeker een rol. Zeker ten opzichte van aartsrivaal Volkswagen. Werd bij die laatste Ducati aan Audi gekoppeld, bij Daimler moet AMG de motorkastanjes uit het vuur halen. Al zal het in dit geval niet gaan om een volledige overname maar een minderheidsaandeel van zo’n 20%.
Voor MV Agusta betekent dit de zo vurig gewenste kapitaalinjectie, broodnodig om de huidige driecilinderstrategie voort te zetten en zo het productievolume verder op te krikken. Tegelijkertijd koopt AMG met het belang in MV een grote hoeveelheid emissierechten, handig voor een merk dat zich vooral focust op nogal dik behangen supercars.
Afijn, wordt gevolgd op de EICMA.