Het verhaal van de eerste MV-motor, de 98, is nauw verweven met de naoorlogse gebeurtenissen in Italië. Het lange en tragische wereldconflict liet het land verwoest achter: steden werden met de grond gelijkgemaakt, de infrastructuur werd aangetast en de industriële productie kwam tot stilstand. In dit scenario, dat iedereen zou hebben ontmoedigd, begon Domenico Agusta aan het avontuur van Meccanica Verghera, het begin van MV Agusta. In augustus 1943 was de 98cc-motor klaar voor massaproductie, ontworpen en tot in de kleinste details bestudeerd.
Moto Morini luidt nieuw tijdperk in met vier nieuwe 2025-modellen
Bezetting door Duitsers
Maar in september 1943 bezette het Duitse leger de Agusta-fabriek, waardoor de productie werd stilgelegd. Gelukkig waren alle modellen, tekeningen en het prototype van de eerste 98-motor een paar weken eerder verstopt in de huizen en kelders van technici en ingenieurs om ze te beschermen tegen mogelijke plundering door het leger. De 98-motorprojecten en modellen bleven enkele maanden verborgen, tot halverwege 1944, toen de productie werd hervat. Hierdoor kon het jaar daarop de eerste motorfiets – weinig meer dan een fiets – het levenslicht zien onder de merknaam MV (Meccanica Verghera): de MV 98.
Van vliegtuigen naar motorfietsen
Alles begon op 19 januari 1945 met de oprichting van Meccanica Verghera Srl in Cascina Costa, op een steenworp afstand van wat nu Malpensa International Airport is. De familie Agusta, een belangrijke speler in de luchtvaartindustrie, kon na de oorlog niet meteen vliegtuigen bouwen en besloot hun passie voor snelheid en technologie te gebruiken voor het bouwen van motorfietsen.
EMMEVI
Het motorblok, samen met verschillende onderdelen van de vroege MV Agusta-motorfietsen, werd gegraveerd met het woord “EMMEVI”, om de juiste uitspraak van het MV-acroniem aan te leren. Ondertussen droegen alle motorfietsen een logo bestaande uit de twee letters MV (Meccanica Verghera), binnenin een tandwiel, wat de inzet van het bedrijf voor mechanica symboliseerde. Dit logo werd gecombineerd met vleugels, die zich leken uit te spreiden door de windkracht die werd gegenereerd door de snelheid van de motorfiets.
6 jubileummodellen x 500 stuks
Als eerbetoon aan deze glorieuze geschiedenis heeft MV Agusta Centro Stile het historische logo opnieuw ontworpen, dat het traditionele MV Agusta-logo vervangt op alle motorfietsen in de Ottantesimo Collectie. Het nieuwe logo put uit het verleden om de link met het erfgoed van het Italiaanse bedrijf te versterken, terwijl het woord ‘Ottantesimo’ de deelname van het model aan de jubileumvieringen accentueert.
Om deze geschiedenis te eren presenteert MV Agusta zes jubileummodellen, allemaal geproduceerd in een gelimiteerde serie van slechts 500 stuks, herkenbaar aan de lasergravering op de kroonplaat of tank beschermplaat, 1 van 500, afhankelijk van het model. Elke motorfiets die speciaal is ontworpen voor de 80e jubileumeditie wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
Extraatjes
De invoering van de Euro5+ certificering in 2025 bood de gelegenheid voor uitgebreide mechanische, chassis- en elektronische ingrepen. Dit zijn de modellen die een Ottantesimo-versie krijgen:
800cc 3-cilinder serie:
- Brutale RR Ottantesimo
- Dragster RR Ottantesimo
- F3 RR Ottantesimo
- Superveloce S Ottantesimo
1.000cc 4-cilinder serie:
- Brutale 1000 Ottantesimo
- Brutale 1000 RR Ottantesimo
3-cilinder serie
Naast de gebruikelijke speciale kleurstellingen en logo’s voor alle driecilinders, krijgt de F3 RR Ottantesimo een speciale kit met een Akrapovic-uitlaat (die het totale vermogen opvoert tot 155 pk), een carbon demperafdekking, een CNC-bewerkte tankdop en een afdekking voor het passagierszadel. De Superveloce S krijgt op zijn beurt een alcantara zadel, nieuwe ‘Millerighe’ wielen, een Arrow-uitlaat die het vermogen opvoert tot 153 pk en een afdekkap voor het passagierszadel.
4-cilinder serie
Naast de uiterlijke Ottantesimo-behandeling voor de Brutale 1000 en RR, is de 1.000cc 4-cilinder bijgewerkt om te voldoen aan de Euro5+ normen en levert 201 pk en 116 Nm. Een nieuwe ECU zorgt voor een betere gasgevoeligheid en bedieningsgemak. De nokkenassen zijn opnieuw ontworpen om het koppel en het vermogen bij lage toerentallen te verhogen. Beide Brutale’s zijn uitgerust met een nieuw viervoudig Arrow-uitlaatsysteem. De nieuwe tienschijven slipperkoppeling met koppelondersteuning is robuuster en gemakkelijker te bedienen. Er zijn vier rijmodi beschikbaar: Rain, Sport, Race en Custom, waarmee de rijder parameters als gasgevoeligheid, motorkoppel, remmen en respons kan aanpassen.