vrijdag 22 november 2024

MV Agusta Superveloce EAU ROUGE 1974 Edition: wanneer kunst en geschiedenis samenkomen

De MotoGP op Spa-Francorchamps. We kunnen er nu alleen van dromen, maar als het aan het Belgische circuit ligt, is het over een paar jaar waarheid. Ook deze winter wordt daarvoor keihard gewerkt aan Francorchamps en de terugkeer van de 24 uur moet je dan ook echt zien als een warming-up voor het echte werk. Maar tot het zover is, kunnen we enkel terugkijken op de bijzondere GP-historie van misschien wel het mooiste circuit ter wereld. Naar 1974 bijvoorbeeld, toen Phil Read met zijn MV Agusta van start tot finish domineerde en Giacomo Agostini op zijn Yamaha op meer dan een minuut reed. Oef! Deze legendarische race is het thema geworden van de MV Agusta Superveloce EAU ROUGE, het resultaat van een customizing project dat tot stand gekomen is als samenwerking tussen de MVOCB (MV Agusta Owners Club Benelux) en artiest Philippe Madou.

MX2 2023 voorbeschouwing: crossers uit Nederland en België lijken de toon te gaan zetten

Eén van de laatst beschikbare Superveloce 800 in rood-zilver werd uit Varese overgebracht – uiteraard in de versie met bronskleurige wielen en frame. Deze motor werd onder andere uitgerust met drie matzwarte uitlaatdempers, een vette knipoog naar het verleden. Ook de kuipflanken werden visueel lichter gemaakt. Het Superveloce-logo is uitgevlakt en alleen van dichtbij nog zichtbaar als een embossed 3D-element. Het logo komt wel terug op de matzwarte onderkuip. Op de flanken en onder het zadel werd door Philippe Madou een grafisch vlak aangebracht dat verwijst naar de gele ovalen nummerborden van weleer. Dit vlak werd in goudkleur uitgevoerd als hint naar de gouden tijden van MV Agusta en het werd verrijkt met het EAU ROUGE-logo dat speciaal voor deze motorfiets ontworpen is.

Het gouden ovaal wordt hernomen op het summiere kontje van de Superveloce, deze keer voorzien van het nummer 74 als verwijzing naar de Belgian GP uit 1974. Rond de koplamp komt een gouden randje terug dat verwijst naar het voorste nummerbord. Een geel getint windscherm en geel doorstikt alcantara zadel – beide MV Agusta Corse-accessoires – versterken de retro-lijn en de uitrusting wordt afgemaakt met een MV Agusta Corse achterwielbok en motorhoes.

P.S. Komt de motor je ergens bekend van voor? Kan goed kloppen, want hij stond vol trots op MOTORbeurs Utrecht!

Kopen? Haasten!

Slechts twee exemplaren van deze machine zullen gemaakt worden – één voor de BeLux, één voor Nederland – en ze zijn enkel te bestellen via de MV Agusta-dealers. Het Belgische exemplaar moet € 26.499,-  kosten, voor het Nederlandse unicum tel je € 29.999,- neer.

Fotografie: Henk Keulemans

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen