Wie een beetje thuis is in de geschiedenis, weet dat de motorhistorie van MV Agusta begon in 1943 met een 98cc-eencilinder. Licht en compact, en de MV werd meteen in productie genomen, maar de bezetting van de fabriek in september 1943 zorgde ervoor dat alle activiteiten een paar weken later werden stopgezet. Het project werd opgeschort tot net na de oorlog toen de assemblage van de complete motorfiets kon worden hervat.
Exclusieve MV Agusta Brutale 1000 RR Assen brengt eerbetoon aan TT Circuit Assen
Nu, tachtig jaar na de geboorte van de eerste MV Agusta-motorfiets, verschijnt de 98-handtekening opnieuw op de kuip van een andere MV Agusta-motorfiets. De Superveloce 98 Edizione Limitata is onmiddellijk herkenbaar, dankzij het Rosso Verghera-kleurenschema. Rosso Verghera is geïnspireerd op het originele kleurenpalet, waarvan de formule op experimenteel niveau is ontwikkeld in het CRC-onderzoekscentrum en vervolgens exclusief voor MV Agusta is geïndustrialiseerd. De kleur wordt in diverse fasen met de hand aangebracht en bestaat uit een matte tweecomponentenbasis gecombineerd met een gepolijste laag voor een afwerking die de metaalpigmenten uitvergroot.
Er zullen slechts 300 exemplaren van de Superveloce 98 Edizione Limitata beschikbaar komen, waarvan de meeste al zijn besteld. Naar goede traditie zit er ook een speciale kit bij, met onder andere een speciale motorhoes, certificaat van echtheid, een speciale, driedubbele uitlaat (voor op het circuit) en een speciale race-ECU.