maandag 17 maart 2025

MV Agusta sluit het Castiglioni Research Center (CRC) in San Marino

Een stukje geschiedenis verdwijnt: het centrum, opgericht in 1993 door Tamburini en Castiglioni, heeft enkele van de mooiste Italiaanse motoren aller tijden voortgebracht. De noodzaak om te rationaliseren heeft geleid tot een fusie met de bestaande Centro Stile in Schiranna.

Wat al sinds maart in de lucht hing, is nu werkelijkheid geworden. Gedreven door de behoefte om kosten te beheersen en middelen te optimaliseren, sluit het CRC in San Marino zijn deuren en wordt het samengevoegd met de productie. Momenteel werken er zo’n twintig mensen in het Castiglioni Research Center; de helft van hen wordt overgeplaatst naar Varese, inclusief de ontwerpers die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de MV Agusta-modellen.

MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro wint de Good Design Award 2024

Geboorte van de Ducati 916

Opgericht in 1993, kwam het CRC tot stand na de eerste samenwerking tussen Claudio Castiglioni en Massimo Tamburini in het COR (Centro Operativo Rimini), waar, na de overname van Ducati, de Cagiva Freccia, de eerste Mito, de 500GP-modellen en verschillende Ducati’s werden ontwikkeld. De legendarische 916 werd hier ontworpen en afgerond.

Oorspronkelijk heette het Centrum Ricerche Cagiva, maar na de overname van het merk MV werd het Centrum Ricerche Castiglioni. Dit toonaangevende centrum had Massimo Tamburini, die net als Bimota uit Rimini kwam, als CEO, met het volledige vertrouwen van Claudio Castiglioni. Na Cagiva en Ducati werden ook alle MV Agusta-motoren, van de F4 tot de Brutale en de recentere modellen na het overlijden van de oprichters, bij het CRC ontwikkeld.

Het CRC fungeerde als een ideeënlaboratorium en heeft de complexe periode met vastberadenheid en moed doorstaan, met zijn hoogte- en dieptepunten, talloze verkooptransacties en herstarten. Nu is het eindpunt bereikt, maar wat je kunt beschouwen als het hart en de geest van de sportieve Italiaanse motor verdwijnt niet: het CRC verhuist naar Varese en voegt zich bij het Centro Stile in Schiranna.

Veel medewerkers blijven actief, en MV Agusta streeft naar een hechtere integratie tussen ontwerp en productie, terwijl de erfenis van het CRC voortleeft binnen de historische vestiging in Varese. Het bedrijf heeft alle ondersteuning gegarandeerd voor werknemers die de regio niet willen verlaten.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen