MV Agusta heeft zijn aanbod in de driecilinder 800-familie uitgebreid. Het gaat om de supersportieve F3, de streetfighter Dragster en de crossover Turismo Veloce die, naast de reeds beschikbare ‘gewone’ versies, de huidige RC (Reparto Corse) vervangen.
De 800-reeks werd vorig jaar volledig geactualiseerd met de aanpassing aan de Euro5-norm, wat ook de gelegenheid was om enkele mechanische, elektronische en chassiswijzigingen door te voeren. De drie 2022 RC klaart nu ook deze klus.
Ex-Phil Read MV Agusta Boxer op veiling voor 60.000 euro
De motoren onderscheiden zich door de kleuren en de graphics van de MV Agusta race-afdeling. Zij worden in beperkte series geproduceerd: 200 stuks voor de F3 en 300 voor de Dragster en Turismo Veloce.
Zij zijn herkenbaar aan het genummerde plaatje op de stuurplaat en gaan vergezeld door een certificaat van echtheid. De racekit, bestemd voor de F3 RC en de Dragster RC, bestaat uit een uitlaat, regeleenheid, voetsteunen, hendels en andere details.
Turismo Veloce RC SCS
De bekende crossover in de RC-uitvoering is verfraaid met enkele details. Hij brengt de updates mee die in 2021 werden geïntroduceerd, waaronder de hertekende uitlaat, nieuwe afstelling van de ophanging, vergrote voorruit en herziene elektronische versnellingssensor.
Ook nieuw is de IMU die aan de basis ligt van het beheer van de verschillende bedieningsorganen. Deze versie is uitgerust met het Smart Clutch System, ontwikkeld in samenwerking met Rekluse, dat het mogelijk maakt de koppeling niet te gebruiken voor het starten en stoppen, wat de rit comfortabeler maakt en ook leidt tot een doeltreffender acceleratie.
De 798cc-driecilinder-in-lijn levert 110 pk bij 11.000 tpm op de Turismo Veloce RS SCS, een motorfiets met een geclaimd droog gewicht van 199 kg en een topsnelheid van 230 km/u.
Dragster RC SCS
De graphics en het kleurenschema doen denken aan die van de MV’s die in de Moto2 en het Supersport-kampioenschap werden ingezet. Zo zijn er de gesmede wielen die, door het verminderen van de onafgeveerde massa, het rijgedrag bij richtingsveranderingen verbeteren, terwijl carbon het uiterlijk en afwerking van deze streetfighter uit het middensegment verbetert.
De driecilinder 800-motor, met een vermogen van 140 pk, wordt verder versterkt door de racekit, die de SC-Project titanium uitlaatklep, de ECU met geoptimaliseerde mapping en het transparante koppelingsdeksel omvat. De Dragster RC SCS wordt aangekondigd met een topsnelheid van 244 km/u en een drooggewicht van 160 kg.
F3 RC
De sportiefste van de reeks is klaar om het circuit op te gaan. Mechanica, chassis en aerodynamica zijn ontwikkeld voor compromisloos gebruik. De driecilinder levert 147 pk bij 13.000 tpm en de topsnelheid bedraagt naar verluidt 240 km/u.
De vorkpoten hebben een TiN anti-frictie behandeling, de wielen zijn 10% lichter gemaakt en bieden een 7% lager traagheidsmoment. Het drooggewicht zou 165 kg bedragen.
De race kit bevat de Akrapovic titanium uitlaat die past bij de ECU met race-mapping. De rem- en koppelingshendels en de tankdop zijn CNC-gefreesd aluminiumlegering.