We hebben al een tijdje niets meer gehoord van MV Agusta. Aan de corporate kant heeft het Italiaanse bedrijf de afgelopen maanden een aantal belangrijke samenwerkingen aangekondigd, met name met Hertz, QJ motor en Akrapovič. Op het gebied van de motorontwikkeling is het zeer rustig sinds SCS in juli 2020 SCS (dubbele koppeling) op de Brutale en Dragster 800 werd geïntroduceerd.
In november gaf CEO Timur Sardarov een update van. Er lagen geen nieuwe motoren in het verschiet, maar hij gaf wel een kijkje in de toekomst van MV Agusta en welke producten we kunnen verwachten. Het lijkt erop dat de Italiaanse fabrikant van plan is nieuwe segmenten te betreden.
Openhartige Sardarov
Bike Social heeft de kans gekregen om met Sardarov te praten over hoe het in Varese gaat, hoe de pandemie toesloeg en wat het merk in petto heeft. Sardarov was openhartig in zijn antwoorden. Geen gerepeteerd, geprefabriceerd of vaag PR-spelletje.
Nieuwe segmenten
Hij bevestigde dat MV Agusta, net als iedereen, de gevolgen van de pandemie heeft aangepakt en dat de productie een beetje achterloopt. Maar hij voegde er aan toe dat het nieuwe management op volle kracht werkt. De meest interessante informatie die Sardarov deelde, was toen hij werd gevraagd naar de toekomst van het bedrijf. Hij onthulde dat MV Agusta bezig is met nieuwe segmenten, waaronder elektrische stedelijke mobiliteit, middelzware en avontuurlijke modellen. Hij bevestigde ook dat MV Agusta het 950-platform gaat vernieuwen en dat de 800 Euro5 goedgekeurd gaat worden.
MV Agusta/Magni Agostini replica motorfiets
Alle MV Agusta modellen Euro5
MV Agusta werkt blijkbaar al aan een 500cc-platform dat met name een nieuwe avonturenmotor zal onderstrepen, die ook in een 1.000 cc-versie beschikbaar zal zijn. ‘We evolueren ook naar een mobiliteitsbedrijf in plaats van alleen maar een motorbedrijf omdat we een nieuw DNA hebben waarin mobiliteit steeds belangrijker wordt,’ vertelde hij aan de Bike Social. Een deel van dat plan omvat elektrische aandrijflijnen. Hij zei erbij dat MV Agusta op dit moment probeert te achterhalen hoe ze een evenwicht kunnen vinden tussen prestaties en bruikbaarheid. ‘We zouden een motorfiets met 250 pk kunnen bouwen. Maar je weet dat die kracht slechts 2-3% van de tijd kan worden gebruikt,’ zei hij. ‘Dus de kwaliteit van de rijder plus de kwaliteit van de rit moet in balans zijn.’
Hoewel hij geen specifieke tijdlijn gaf voor al deze nieuwe dingen, zei Sardarov wel dat het bedrijf zijn Euro5-conforme modellen zal introduceren en dat tegen volgend jaar, het hele gamma als nieuw zal worden beschouwd.
Bron: Bike Social