Het heeft even geduurd, maar inmiddels heeft men bij MV Agusta de eerste steen gelegd van een betere, financieel minder wankele, toekomst. Belangrijkste stap daarin, is het terugkopen van de 25 procent die Mercedes AMG inmiddels in het bedrijf had.
Mercedes AMG moest de redding voor het merk uit Varese zijn, dat financieel aan lager wal raakte door de productie op volle toeren te laten draaien terwijl er maar weinig verkocht werd. Met name de driecilinder-modellen – zes van de acht modellen-reeksen wordt door een versie van de Tre Pistoni-krachtbron aangedreven – zouden MV geld kosten.
Een slim spel en financiële magie brengen al het bestuur nu weer terug in handen van Giovanni Castiglioni. Zijn eigen investeringsmaatschappij GC Holding wordt gesteund van buitenaf door de Black Ocean Group met als doel MV Agusta weer onafhankelijk te maken, maar bovenal financieel gezond en klaar voor de toekomst.
Bijzonder
De definitieve breuk tussen AMG en MV is eigenlijk best bijzonder, aangezien wij gisteren nog alle details van de nieuwe MV Agusta F4 Lewis Hamilton-editie konden tonen en daarbij meteen bevestigden dat er nog een deal is voor de toekomst tussen MV en de Mercedes AMG Formule 1-coureur. Het kan, en zal MV en Hamilton geen windeieren leggen, maar een vreemde constructie blijft het.
Iets of wat Italiaans, zeg maar!
Foto: MV Agusta