MV Agusta komt niet meer voor in de plannen van KTM. Twee jaar geleden koesterden KTM en de Pierer Mobility AG nog grote ambities voor een strategisch partnerschap met MV Agusta. In eerste instantie zou dit betrekking hebben op de ondersteuning van de Italiaanse constructeur op het gebied van distributie en logistiek, maar het merk werd uiteindelijk afgelopen voorjaar overgenomen van de familie Sardarov, die 49,9% van de aandelen bezat.
Maar terwijl de Oostenrijkse gigant zijn verkoopprognoses voor het boekjaar 2024 regelmatig naar beneden bijstelde, bleek de situatie complexer dan verwacht, waardoor de groep eind november begon met een herstructureringsprocedure.
Hoewel de Pierer-groep geprobeerd heeft klanten gerust te stellen door te beloven dat de motorverkoopactiviteiten niet getroffen zouden worden, leidde de situatie onvermijdelijk tot verschillende geruchten en roddels, variërend van het terugtrekken van het merk uit racecompetities tot de komst van potentiële kopers.
MV Agusta F3 Competizione: Kracht en Exclusiviteit
Geen prioriteit
Eén ding staat echter vast: de investering in MV Agusta is duidelijk niet langer een prioriteit. Begin deze week vond er een vergadering plaats tussen vertegenwoordigers van KTM en lokale vakbonden bij de Confindustria Varese. KTM beschouwt MV niet meer als ‘een strategisch actief’ en is in gesprek om de gehele productie terug te halen naar Varese.
Door het huidige contract duurt het ongeveer 90 dagen om het plan uit te voeren. Het doel is om de productie tegen eind maart naar Italië terug te brengen. Tot die tijd zal MV Agusta moeten leunen op de 2.000 motoren die op voorraad zijn in Oostenrijk, voordat de productie in Italië wordt herstart met als doel het hele jaar door 3.000 motoren te produceren.
Uitgaven verminderen
Bovendien moet MV Agusta de uitgaven verminderen. Het is echter niet de bedoeling om het dertiende maandloon van werknemers aan te tasten. Als er financiële problemen zouden ontstaan, zouden eerst de salarissen van de kaderleden worden beïnvloed. Er komt een solidariteitsplan van 80%, vergezeld van een programma voor een vrijwillige vertrekregelingen, maar zonder echte tegenprestaties te bieden, wegens onvoldoende middelen.
Hoewel de vakbonden de gesprekken hebben aangekaart, hebben de Pierer-groep en MV Agusta zich tot nu toe nog niet officieel over het onderwerp uitgesproken.