In de MotoGP zijn ze al niet meer weg te denken, maar op straat blijft het voor velen wennen. Ja, we hebben het natuurlijk over de wings. Maar wen er maar aan, want het is een ontwikkeling die niet meer tegen te houden is. Ook op straat… Neem de nieuwe MV Agusta F3 RR, het resultaat van een beste studie in de windtunnel. Met als doel uiteraard de prestaties te verbeteren en de efficiëntie van de MV te verhogen. De wings aan de zijkanten van de kuip zijn in dit geval gemaakt van koolstofvezel en kunnen een neerwaartse druk van 8 kilo aan de voorkant genereren. Wel pas bij een snelheid van 240 km/u, maar ach. We zijn de beroerdste niet! Die 240 wordt mede bereikt dankzij een maximaal vermogen van 147 pk @ 13.200 tpm van het Trepistoni-blok (de mooiste naam voor een motorblok ooit?). Neem je er direct een racekit bij, wordt dat 155 pk @ 13.250 tpm. Het racekit onafhankelijke maximale koppel is 88 Nm @ 10.100 tmp. Indrukwekkende cijfers die onder meer bereikt worden doordat de Trepistoni flink doorontwikkeld is, waarbij vooral de focus lag op minder interne wrijving.
De terugkeer van de kuip: Triumph Speed Triple 1200 RR & MV Agusta Superveloce
De lagers van de krukas zijn bijvoorbeeld aangepast en we zijn nieuwe klepgeleiders voor de titanium kleppen. Een nieuwe 6-assige IMU zorgt verder voor een flinke stap voorwaarts op het gebied van de elektronica. Onder merkbaar bij het bochten-ABS en traction controle en alles uiteraard instelbaar via het 5,5” TFT-dashboard, dat op zijn beurt uiteraard weer kan communiceren met de MVRide-app. O ja, het drooggewicht is 173 kilo (helaas is het echte gewicht niet opgegeven). Samen met nieuwe verings-instellingen, verbeterde injectie en onder andere een aangepaste uitlaat (Akrapovic als optie) is duidelijk dat MV niet stilgezeten heeft deze zomer. Leverbaar in surreal white gloss/mamba red gloss (straatversie) en fire red matt/metallic dark gray matt (met racekit).