vrijdag 1 november 2024

MV Agusta F3 Competizione: Kracht en Exclusiviteit

MV Agusta heeft deze week de F3 Competizione gepresenteerd, een verbeterde versie van de al krachtige F3 RR, met een oplage van slechts 300 stuks.

De F3 Competizione is een verfijning van de F3 RR, met een geavanceerd chassis dat in samenwerking met Öhlins is ontwikkeld. De voorvork is uitgerust met de bekende NIX30 upside-down vork, met 43 mm TiN-gecoate poten. Deze volledig instelbare vork biedt rijders de mogelijkheid om compressie- en rebound-instellingen eenvoudig aan te passen.

Achteraan zorgt de Öhlins TTX 36 schokdemper, uitgerust met dual-tube technologie en een extern reservoir, voor eenvoudige aanpassingen. Daarnaast is er een Öhlins 19-positie verstelbare stuurdemper die stabiliteit bij verschillende snelheden garandeert. Het Öhlins veersysteem is ook 1 kg lichter dan het standaardpakket van de F3 RR.

Het ontwerp van de F3 Competizione omvat een stalen buisvormig trellisframe met aluminium zijpanelen. De speciaal ontwikkelde carbon wielen verminderen het onafgeveerd gewicht met 3 kg in vergelijking met de aluminium wielen van de F3 RR, wat de handling en esthetiek verbetert.

De motorfiets is uitgerust met 320 mm zwevende voorremschijven, Brembo Stylema monobloc remklauwen en een 220 mm achterremschijf. De F3 Competizione heeft een vermogen van 160 pk bij 13.500 tpm, mede dankzij een speciaal titanium Akrapovic uitlaatsysteem dat het gewicht met 3 kg vermindert.

De iconische 798 cc 3-cilinder motor van MV Agusta heeft titanium kleppen die tot 13.500 tpm draaien. De lithium-ion accu vervangt de standaardaccu, wat nog eens 3 kg bespaart en de prestaties verder verbetert.

In totaal is de F3 Competizione 14 kg lichter dan de F3 RR. De motor voldoet aan Euro5+ normen en is voorzien van een goedgekeurde uitlaat. De nieuwe 9-disc assist en slipper koppeling verbeteren zowel circuit- als wegprestaties, met een vermindering van de trekkracht met 50 procent.

De geavanceerde aerodynamica van de F3 RR genereert bij 240 km/u 8 kg neerwaartse kracht aan de voorkant. Dit omvat een smoke kuipruit en carbonvezel kuipdelen die de luchtstroom optimaliseren voor betere koeling en temperatuurregulatie.

De F3 Competizione is uitgerust met een geavanceerde ECU, een 6-assige IMU en vier rijmodi (Regen, Sport, Race, Aangepast), waardoor rijders nauwkeurige controle hebben over motorprestaties. Tractiecontrole is beschikbaar in 8 niveaus, en de ride-by-wire gashendel zorgt voor soepelere controle.

Een 5,5” full-color TFT-display is verbonden met de MV Ride-app voor routeplanning en aanpassing van motorinstellingen. Het ABS-systeem heeft twee modi (Sport en Race), en kan volledig worden uitgeschakeld voor circuitgebruik.

De F3 Competizione beschikt ook over Launch Control en Front Lift Control, die de acceleratie optimaliseren.

Het ontwerp van de F3 Competizione, geïnspireerd door de F4 Claudio, heeft een opvallend kleurenpalet van Satin Metallic Carbon Black, Satin Intense Silver en Gold, met veel zichtbaar carbonvezel. Het zadel van Alcantara biedt luxe en grip.

Bijzondere details zijn de gouden accenten op de remschijven en het achtertandwiel. Elke eenheid is genummerd (XXX/300) op de CNC-gefreesde stuurpen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen