Toen de MV Agusta Brutale 1000 RR debuteerde, werd hij aangekondigd als een gedurfde, rauwe en snelle straatmotor. Een echte streetfighter in de zin dat het een superbike was. Maar zonder kuip en zeker niet voor voorzichtige motorrijders.
Binnen bereik
Met een vermogen van 205 pk (153 kW) uit de 998-cc-vier- in-lijn was het enige dat nog gedurfder was dan de Brutale 1000 RR (afgezien van de über-extravagante Brutale 1000 Serie Oro) zijn prijskaartje van € 35.000,-. Daarmee lag de MV Agusta Brutale 1000 RR voor veel rijders buiten bereik. Nu hoopt het Italiaanse merk zijn basis te verbreden met een ‘betaalbaarder’ model. Let wel, we hebben nog steeds niet het woord goedkoop gebruikt om deze nieuwe machine te beschrijven. De Europese prijs is vastgesteld op rond de €21.000,- zonder nationale belastingen. Maar het prijskaartje is niet het enige dat verandert met deze nieuwe versie.
Dagelijks gebruik
De belangrijkste focus voor de MV Agusta Brutale 1000 RS is niet alleen om een ‘prijslokker’ te zijn, maar de motorfiets is ook meer geschikt voor de motorrijder die dagelijks van zijn eigendom wil genieten met het nodige comfort. Daarom is het zadel zachter en zijn de clip-ons verhoogd. De elektronische Öhlins-vering is verdwenen en in plaats daarvan zijn er volledig instelbare units van Marzocchi (voorvorken) en Sachs (achterschokdemper) gemonteerd.
De Euro5-conforme motorfiets heeft ook een 5,5″ tft-kleurendashboard, een Continental MK100 ABS-pakket voor in de bochten, evenals een IMU voor de wheelie- en tractiecontrole. De MV Agusta Brutale 1000 RS als geheel zal zeker een aantal motorrijders aan het twijfelen brengen, die ook naar de Ducati Streetfighter V4 S zouden kijken.
Triotest Yamaha MT-09 SP, Triumph Street Triple RS, MV Agusta Brutale RR