Het TT-circuit van Drenthe krijgt een buitengewone eer met de lancering van een gelimiteerde motorfiets, als eerbetoon aan deze legendarische racebaan. De MV Agusta Brutale 1000 RR Assen is vrijdagavond tijdens de start van de TABAC Classic GP Assen onthuld voor de media. Ook waren oud-TT-winnaars en ‘MotoGP Legends’ Kevin Schwantz en Randy Mamola aanwezig. Dit was hun eerste keer in 30 jaar dat ze op de beroemde TT-baan reden, vlak voor de onthulling.
Beperkte oplage: MV Agusta onthult exclusieve Dragster RR SCS America
Deze twee iconische rijders waren speciaal naar het Drentse circuit gekomen voor dit speciale evenement en de onthulling van de 208 pk-sterke MV Agusta. De kleurstelling van de motor is ontworpen ter ere van de Classic GP Assen. Dit evenement zet al jarenlang historische motorfietsen en auto’s in de schijnwerpers, om te voorkomen dat ze vergeten worden.
De Brutale 1000 RR Assen viert de 35 overwinningen die MV Agusta heeft behaald op het beroemde Assen-circuit, dat ook wel bekendstaat als de “kathedraal van de snelheid”. Hiermee heeft MV Agusta zichzelf gevestigd als de meest succesvolle Italiaanse fabrikant op dit circuit. Daarnaast behoort het merk wereldwijd tot de top drie, op het gebied van prestaties op Assen.
Exclusief
Ondanks bijna een halve eeuw sinds de laatste MV Agusta-overwinning in Assen in 1976, toen Giacomo Agostini de 350cc-klasse won, blijft de aantrekkingskracht tussen het Nederlandse circuit en MV Agusta sterker dan ooit. De Brutale 1000 RR Assen is ontworpen om deze gloriedagen te herdenken. Er worden slechts 300 genummerde exemplaren met de hand gebouwd in Italië. Hierdoor is de motor een prestigieuze limited edition, die voortkomt uit nauwe samenwerking met het circuit van Assen. Dit is het eerste resultaat van een exclusieve samenwerking tussen de “Cathedral of Speed”, die van 8 tot 10 september de TABAC Classic GP organiseert, en MV Agusta.
Technisch gezien is de motor gebaseerd op de 2023-versie van de Brutale 1000 RR. Daarentegen is deze voorzien van diverse technische updates. Hieronder valt de elektronische versnellingsbak voor sneller en soepeler schakelen, dankzij hardware- en softwareaanpassingen. De motor wordt aangedreven door een krachtige viercilinder met 998 cc, die 208 pk kan leveren bij 13.000 tpm en 116,5 Nm bij 11.000 tpm. Met een drooggewicht van 183 kg wordt een indrukwekkende gewichtsvermogensverhouding van 1,1 pk/kg bereikt. Dat moet naar verwachting een topsnelheid van ongeveer 300 km/u opleveren.