vrijdag 22 november 2024

MV Agusta 921S is het begin van een nieuwe neo-retro familie

De MV Agusts 921S is geïnspireerd op de legendarische MV Agusta 750S uit 1973. Het is een stilistisch eerbetoon aan een van de meest fascinerende modellen in de geschiedenis van MV Agusta. Het dient op korte termijn als basis voor de ontwikkeling van een nieuwe neo-retro-familie.

De 921S is een high-performance, neo-retro wegmotor en officieel nog een prototype. Maar er zal de komende jaren een nieuwe familie motoren van worden afgeleid, zo belooft MV.

De MV Agusta 921S is een stilistisch eerbetoon aan de fameuze 750S.

De 921S heeft een horizontale lijn, zoals de caféracers uit de jaren 60 en 70. Het rijwielgedeelte van het concept is gereduceerd tot het meest essentiële om ruimte te laten voor de ongekende viercilinder lijnmotor. Die staat dan ook centraal in het concept, dat ook duidelijk de mechanische details laat zien.

Volledig nieuwe vier

De viercilinder-in-lijn is opnieuw ontworpen en staat borg voor 115,5 pk bij 7.000 tpm, met een maximumkoppel van 116,5 Nm. Hij heeft herziene inlaatkanalen, een efficiënter koelcircuit en nieuwe nokkenassen die zijn afgestemd op een bijzonder progressieve gasrespons. Een balansas vermindert trillingen van de tweede orde, terwijl drijfstangen en zuigers specifiek zijn voor dit blok, evenals de hele inlaatunit.

MV Agusta Superveloce 1000 Serie Oro: razendknappe Italiaan

Een- en tweezitters

Het hele achterzijde is ontworpen om gemakkelijk te kunnen wisselen tussen het met Alcantara beklede solozadel en het gewone zadel. Het wisselen duurt slechts enkele seconden. De ronde koplamp heeft een zone met DRL-verlichting, een decoratieve metalen ring en een krachtige, centrale koplamp. Het achterste gedeelte van de koplampen is van metaal, met een vinontwerp dat doet denken aan die welke worden gebruikt om warmte af te voeren in luchtgekoelde motoren.

Eersteklas technologie

De technische uitrusting is state-of-the-art: het chassis heeft een lange achterbrug, de wielen zijn gemaakt van een combinatie van koolstofvezel en spaken, de vier uitlaatpijpen zijn onder de motor geplaatst, terwijl de voorrem een aluminium afdekking heeft om de remklauwen beter te koelen. Het frame volgt daarentegen die van de nieuwe generatie MV Agusta, het is een stalen trellis-frame verbonden met schetsplaten van aluminiumlegering.

Het instrumentenpaneel is origineel, het heeft een rond gedeelte zoals vroeger, maar met een touch screen: het rust op de tank, zodat het stuur en de mooie billet bewerkte kroonplaat zichtbaar zijn. Het stuur is geïnspireerd op dat van wedstrijdmotoren: twee korte, halve sturen zijn verbonden met het centrale gedeelte dat een aerodynamisch profiel heeft.  Ze zijn gemaakt van gesmeed aluminium.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

1 Reactie

  1. Ik snap dat je als redactie altijd de afweging moet maken tussen snelheid of volledigheid, maar even iemand erover heen laten lezen die EN verstand heeft van motoren EN een beetje Nederlandsch kan ik toch aanbevelen. Dan voorkom je text zoals “2 halve sturen” terwijl motorrijdend Nederland die dingen kent onder de naam “clip-ons”.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen