Als je naar de nieuw- en occasionverkoopcijfers van mei kijkt, lijkt er iets vreemds aan de hand. Alsof corona de Nederlandse motorrijder niet deert. Een nieuwe of gebruikte motor moet er komen, wat nou corona!
In mei werden 115 motoren meer verkocht dan in mei 2019. Kawasaki is koploper met 322 stuks (2019: 218), gevolgd door Yamaha (298/230) en BMW (238/251). De laatste lijkt zijn koppositie, die het een vol decennium claimde, definitief kwijt te zijn.
Vergelijken we de totale motorverkopen van de merken tot en met mei met elkaar, staat Yamaha met 1248 verkopen fier aan kop. Die weet in 2020 zelfs nog iets meer motoren te verkopen dan in 2019, hoewel het verschil marginaal is (6). Op de tweede plaats staat Kawasaki met 1151 verkopen. Vergeleken met 2019 zet Kawasaki 12 motoren minder af. Op de derde plaats staat BMW met 1033 verkopen. De Bavarianen hebben het moeilijk. In 2019 noteerden ze nog 1243 verkochte motoren. Opvallend is de stijging van het aantal nieuw verkochte elektrische motoren. In een jaar tijd stegen de verkopen van 75 exemplaren naar 151.
Occasionmarkt
De occasionmarkt steekt anders in elkaar dan de markt van nieuwe motoren. In de maand mei deed Honda het beduidend beter dan BMW. De 1064 verkochte Honda’s steken met kop en schouders boven de 953 verkochte BMW’s uit. Yamaha tekent voor de derde plaats met 933 stuks, Suzuki staat op vier (751) en Kawasaki op vijf (681).
De ranglijst Verkopen t/m Mei wordt ook aangevoerd door Honda. In vijf maanden werd van 3809 Honda’s het kenteken op een andere naam gezet. Da’s overigens minder dan in 2019 (3856). Yamaha doet het op de occasionmarkt ook goed met 3618 exemplaren. Dat is beduidend meer dan in 2019 (3407). Ook BMW doet het goed. De teller eindigde op 3596, in 2019 eindigde die op 3291. Op de vierde en vijfde plaats staat respectievelijk Suzuki (2674/2657) en Kawasaki (2574/2341).