De Europese motormarkt liet een enorme stijging zien in juli. De verkopen bedroegen maar liefst 216.377, een stijging van 22,0%. In de eerste zeven maanden van 2020 bedroeg de omzet 924.947, een daling van 8,1%. Alle landen laten positieve cijfers zien, behalve Griekenland, Finland, Hongarije en Kroatië.
In juli liet de Europese tweewielermarkt een sterke stijging zien. De totale verkoop van de 27 EU-landen (inclusief UK) bedroeg 216.377, een enorme stijging van 22,0%.
In de eerste zeven maanden van 2020 bedroeg de omzet 924.947, een daling van 8,1%.
Tot nu toe was Frankrijk in juli de grootste markt in Europa (-12,7%), gevolgd door Italië (-15,8%), Duitsland (+6,3%), Spanje (-18,4%), het Verenigd Koninkrijk (-16,2%) en Nederland (+15,6%).
In dezelfde periode verkocht marktleider Honda in de hele Europese regio 123.010 voertuigen (-15,2%). Op de tweede plaats staat de Japanse concurrent Yamaha met 105.224 eenheden (-1,4%) en op de derde plaats Piaggio met 99.844 eenheden (-5,3%). Achter BMW met een omzet van 66.989 (-12,2%) komt Kawasaki met 49.803 (-0,7%), Kymco met 42.707 (-5,2%) en SYM met 39.551 (-4,1%).
Markttrend
Na de positieve ontwikkeling van de afgelopen jaren is de Europese motorindustrie in 2020 vrij goed van start gegaan met een forse stijging in januari (+11,4%) en in februari (+7,7%), om vervolgens in maart (-37,5%) en april (-61,1%) fors te dalen vanwege Covid-19 en de daarop volgende lockdown
Toen de landen in mei uit de lockdown stapten, ondersteunde een onmiddellijke sterke vraag naar nieuwe motorfietsen de verkoop en de Europese markt herstelde zich al in mei, toen de verkoop met 7,7% daalde, voornamelijk als gevolg van de lockdown die nog steeds actief was in het Verenigd Koninkrijk en Spanje.
In juni bedroeg de Europese verkoop 209.588 (+24,2%), slechts vier landen scoorden negatief gebied, Finland, Hongarije, Griekenland en Kroatië.
Het eerste semester werd afgesloten met 721.286 verkopen (-14,5%).