De afgelopen tien jaar is het aantal jongeren (18-25 jaar) dat een motor koopt gemiddeld met 44,6% toegenomen. Dat blijkt uit de laatste cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en datapartner RDC, aan de vooravond van de MOTORbeurs.
In 2023 kochten 21.641 jongeren een motorfiets, 44,6% meer dan de 14.962 stuks in 2014. Uitgesplitst naar nieuwe en gebruikte motoren, zien we dat 20.155 jongeren een gebruikte motorfiets kochten in 2023, een toename van 39% ten opzichte van de 14.491 stuks in 2014. De verkoop van nieuwe motoren onder jongeren is in diezelfde periode zelfs met 215,5% gestegen, van 471 in 2014 naar 1.486 in 2023.
Mega MotorTreffen wordt RIDERS Festival en gaat naar twee dagen
Hoogste aantal nieuwe motoren in 23 jaar
In totaal zijn er in 2023 maar liefst 17.492 nieuwe motorfietsen geregistreerd, het hoogste aantal sinds het jaar 2000 en 13,1% meer dan afgelopen jaar. In 2022 werden er namelijk 15.472 nieuwe motoren op kenteken gezet, destijds het hoogste aantal sinds 2008.
“De groeiende populariteit onder jongeren is een uitvergroting van wat we in de hele branche zien”, zegt Maarten Mastop, branchemanager Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven bij BOVAG. De totale hoeveelheid geregistreerde motorfietsen in Nederland is de afgelopen 10 jaar met 13,3% gestegen, van 713.888 motorfietsen in 2014 naar 808.785 op het moment van schrijven. “Deze cijfers zijn bemoedigend voor de motorbranche, tonen aan dat de belangstelling onder jongen voor de motorfiets sterk stijgt. ”
Rijbewijzen
De groeiende populariteit van motoren over de hele bevolking, maar onder jongeren in het bijzonder, wordt kracht bijgezet door de groei van het aantal motorrijbewijzen dat jaarlijks wordt uitgegeven. Uit cijfers van het CBR blijkt dat, waar er in 2014 nog 19.380 rijbewijzen werden vergeven (voor het A, A1 en A2 rijbewijs), er in 2023 33.617 mensen slaagden voor hun motorexamen: een toename van 73,5%. Van die 33.617 mensen zijn 15.843 kandidaten geslaagd in de leeftijd 18-25 jaar: 47,1%.
Rijden op A1-motoren met B-rijbewijs: levensgevaarlijk of mobiliteitsoplossing?
Gamechanger voor Woon-Werkverkeer
“De groeiende populariteit van motoren onder jongeren, die nu de nieuwe werkgeneratie vormen, is een echte gamechanger. Het is namelijk een doorslaggevende mogelijkheid om motoren als mobiliteitsoplossing in te zetten voor dagelijks woon-werkverkeer.”, aldus Martijn van Eikenhorst – sectiemanager Motoren bij RAI Verenging.
MOTORbeurs Utrecht 2024
Van donderdag 22 februari tot en met zondag 25 februari is Koninklijke Jaarbeurs hèt grootste motorwalhalla van Nederland tijdens MOTORbeurs Utrecht. Het vierdaagse evenement vormt al ruim 35 jaar de officiële aftrap van het nieuwe motorseizoen. Dit jaar zijn vrijwel alle motormerken van de partij: een unicum. Daarnaast is er een breed occasionaanbod, een spectaculair programma met onder andere stuntshows en traditiegetrouw ook een kosteloze eerste motorrijles bij BOVAG Try the Bike. Meer dan 280 exposanten staan op 17.000 vierkante meter beursvloer te popelen om motorliefhebbers te inspireren met de vraag: Wat ga jij dit seizoen met je motor doen?
Tekst: BOVAG