De Colombiaanse motormarkt herstelt zich van een diep verlies. Dat werd in het midden van het jaar gemeld als gevolg van Covid-19. Met de +8% die in oktober werd gescoord, bedroeg de totale omzet in de eerste tien maanden 408.943. De motorverkoop in Colombia daalt dus met 19,3%. Het Indiaanse motormerk Bajaj staat bovenaan de lijst van beste verkopende merken.
De Colombiaanse motorverkoop voorliep voorspoedig. De laatste twee jaar was de groei goed. Ook het begin van 2020 was zeer positief met een omzetstijging van respectievelijk 10,4% en 12,3% in januari en februari. Maar toen kwam Covid-19.
Motormarkt Duitsland gaat als een dolle
Sterke daling
Door de pandemie werd de Colombiaanse regering gedwongen actie te ondernemen. Industriële en commerciële activiteiten werden in de loop van maart stopgezet. De industrie maakte zich op voor een zeer zwaar jaar. In maart bedroeg de omzet 38.791 (-22,5%). Het eerste kwartaal werd afgesloten met 148.161, gelijk aan de periode van vorig jaar. In het tweede kwartaal kwam een sterke daling door de lockdown. Het eerste halfjaar werd met -29,8% afgesloten.
Motorverkoop Colombia trekt aan
In het derde kwartaal steeg de omzet geleidelijk aan. De periode eindigde met een verlies van 5,6% ten opzichte van het kwartaal in 2019. In oktober steeg de markt met 8%. In de eerste tien maanden van het jaar 2020 bedroeg de totale omzet 408.943 stuks, een daling van 19,3%. Het Indiase Bajaj blijft de markt leiden met een omzet van 87.090 (-19,1%). Het wordt gevolgd door Yamaha met 85.012 (-25,2%) en Honda met 64.554 (-8,6%). De verwachting is dat de motorverkoop in Colombia geleidelijk aan zal herstellen.