De bagger die motorrijders op sommige social media over zich krijgen uitgestort, durf ik niet eens te bekijken. Voor sommige mensen staat iedere motorrijder – hoe onschuldig ook – gelijk aan een lid van een criminele motorbende. Tuig zijn we in hun ogen, allemaal! Gelukkig zijn de meeste mensen weldenkend en in staat prima te nuanceren. Al neemt dat laatste richting luidruchtige motorrijders af als je serieuze media moet geloven.
Klachten omwonenden
Wat hebben steden als Tilburg, Breda en Rotterdam met elkaar gemeen? De afgelopen weken controleerde de plaatselijke sterke arm er op geluidsoverlast van motoren en quads. Na klachten van omwonenden komt de politie in actie. Op kleine schaal en nogal amateuristisch, maar het begin is er. Ik zie een parallel met de Zwarte Pieten-discussie. Die werd ook heel klein aangeslingerd door een select gezelschap, maar met groot succes.
Akoestisch geweld
Sommige mensen bedienen zich van ronkende taal om hun afkeer van lawaaimotoren te omschrijven: ‘Decibellen van optrekkende, accelererende motoren vormen het akoestisch equivalent van zinloos geweld’, leest het onder het kopje ‘Zonder teringherrie hebben motorrijders geen lol.’ De schrijver trekt nog even lekker door: ‘Ik weet niet van hoeveel motorrijders het zinloos lawaai afkomstig is. Ik weet wel dat ze geen rekening houden met de mogelijkheid dat ze wegens overtreding van een geluidslimiet beboet kunnen worden.’
Staatskas spekken
Het niet beboeten van geluidmakers wekt verbazing en irriteert bij niet-motorrijders. ‘Waarom wel de jeugd op brommertjes bekeuren en herrie-motoren ongemoeid laten? Voer geluidscontroles uit op een mooie zondag op de toeristische routes. Dat levert veel geld op voor de staatskas.’ Het is juist de bodem van diezelfde staatskas die doeltreffende controle tegenhoudt. De politie heeft simpelweg te weinig middelen en mankracht om motorrijders staande te houden. Kwestie van tijd en prioriteit.
Druppel op gloeiende plaat
Tot de tijd dat de staat geld vrijmaakt voor intensieve controles hebben loud pipers vrij spel. In Scheveningen – ook zo’n motorhotspot in de zomer – zet de politie al extra medewerkers in om op geluidsoverlast te controleren. Tot nu toe waren controles een druppel op de gloeiende plaat, maar door de extra inzet veranderen die druppels in een fikse stroom. Overigens valt het op hoe amateuristisch de controle nog altijd is. De politie worstelt met een manier om motorrijders op heterdaad te betrappen. En ik maar denken dat een decibelmeter genoeg zou moeten zijn…
Waarschuwing
Waarschuwing: anders dan voorheen is het horen van plotseling extra geluid al voldoende om een motorrijder te beboeten. Tweede waarschuwing: de boete voor onnodig lawaai bedraagt een duizelingwekkende 370 euro. Derde waarschuwing: de dag nadert dat de politie zich met man en macht op lawaaipijpen stort. Krijgen we na de Bonte Piet, de Regenboog Piet en de Roetveeg Piet ook de Quiet Pipes, Extreme Quiet Pipes en No Noise Pipes?