In België zijn de verkeersregels onlangs gewijzigd. Een opvallende verandering is dat motorrijders nu officieel door de file mogen rijden. We hebben overigens nooit geweten dat het niet mocht. We zijn ook nooit aangehouden.
Reddingsstrook België kan levens redden
De nieuwe regels in België hebben ook verduidelijkt dat het inhaalverbod – aangegeven door een bord waarop twee auto’s staan, net als bij ons – voortaan ook voor motoren geldt. Voorheen gold dit verbod alleen voor het inhalen van tweewielige voertuigen door auto’s en motoren. Eenwielige voertuigen zoals fietsen mochten nog wel ingehaald worden. Nu is inhalen door motoren in alle gevallen verboden als er een inhaalverbod geldt. Fietsers mogen nog wel ingehaald worden ondanks een inhaalverbod.
Wat betreft het doorrijden door de file: in België mogen motorrijders nu expliciet gebruik maken van de noodstrook tussen twee rijstroken. Net als in Duitsland zijn automobilisten in België verplicht een noodstrook te vormen bij filevorming op wegen met minstens twee rijstroken.
Dit is niet nieuw, in belgie noemt men dit filefilteren en dit is al geregeld in de wet sinds 2011. De reddingsstrook is verplicht vanaf 2020. Ter aanvulling: Filefilteren in de wegcode
De eerste voorwaarde is dat er minstens twee rijstroken in jouw rijrichting moeten beschikbaar zijn. Deze zijn al dan niet gescheiden door een middenberm. Zijn er meerdere rijstroken beschikbaar, moet je altijd tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Is deze voorwaarde voldaan, dan mag je tussen de file rijden. Het snelheidsverschil tussen je motorfiets en het overige keer mag niet meer dan 20 km/u bedragen. Staat het verkeer helemaal stil, dan mag je dus met een maximum snelheid van 20 km/u tussen de file rijden.
Je mag ook niet sneller dan 50 km/u rijden tussen de file. Als de file sneller begint te rijden dien je dus opnieuw in het verkeer in te voegen. Hou rekening met het snelheidsverschil tussen jou en het overige verkeer. Hoe trager het snelheidsverschil, hoe langer je je in de dode hoek van andere weggebruikers bevindt. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
Defensief rijden
Wanneer je door de file rijdt moet je ook steeds rekening houden dat weggebruikers plots kunnen veranderen van rijstrook. Bovendien doen ze dit soms zonder eerst goed in hun spiegels te kijken. Defensief rijden en een grondige concentratie is dus altijd nodig bij filefilteren. Dus ga er altijd van uit dat niemand je ziet aankomen.
Sinds oktober 2020 is bij filevorming het vormen van een reddingsstrook verplicht. Motorfietsen mogen van de reddingsstrook gebruik maken. Dit maakt het rijden door de file dan ook veiliger en makkelijker voor motorfietsen.
Praktisch: bij het tussen de file doorrijden gebruiken we de alarmlichten, die staan aan.
Eenwielige voertuigen zoals fietsen mochten nog wel ingehaald worden???