Het is dat we er geen tijd voor hebben en vooral ook omdat de zin ons pertinent ontbreekt, maar wat zouden we toch een heerlijke hetze kunnen beginnen tegen autmobilisten, snor’- en bromfietsers, zelfs fietsers, voetgangers, skeeleraars en paarrijders na ieder ongeval. Zie je wel, levensgevaarlijk! Die prutsers kunnen er zonder uitzondering niets van en zouden eigenlijk ieder jaar een cursus moeten volgen totdat we een manier vinden om ze in het geheel te kunnen verbannen.
Dat komt best een beetje vreemd over nietwaar? Toch worden dergelijke pijlen constant op de motorrijders gericht, helaas vaak ook nog een met absolute zekerheid zodra er sprake is van het overlijden van de motorrijder. Alsof dat feit al niet erg genoeg is, wordt dit ‘feitje’ meteen respectloos als stok gebruikt om mee te slaan.
Met medeleven aan de nabestaanden moeten we jullie melden dat er dit weekeinde twee motorrijders om het leven zijn gekomen in twee op zichzelf staande ongevallen. Op zich iets waar je liever niet teveel woorden aan vuil maakt om de nabestaanden te sparen en omdat het onnodig is, maar in dit geval zijn de twee tragische ongevallen reden geweest voor BNR Nieuwsradio om te stellen dat het een goed idee kan zijn om motorrijders ieder voorjaar verplicht op cursus te sturen.
KNMV Hoofd Verkeer en Rijopleidingen Arjan Everink stond BNR live op de radio te woord en in een persbericht van de KNMV staat te lezen hoe hij daar een lans brak voor de motorrijder:
‘Er zijn nu meer motorrijders op de weg en daarmee neemt procentueel de kans toe dat er een ongeval ontstaat met dodelijke afloop. Dit betekent niet dat er daadwerkelijk meer motorrijders verongelukken.’
De KNMV meldt dat het aantal dodelijke slachtoffers onder motorridjers juist dalende is. Uiteraard werden ook de voortgezette rijopleidingen van de Koninklijke aangestipt, maar sympathiek en realistisch werden die niet als oplossing geboden. Everink:
‘Het klinkt misschien raar voor iemand die cursussen organiseert, maar er is al een gedegen rijopleiding voor motorrijders in Nederland. We hebben een getrapt systeem (A1, A2 en A-rijbewijs, red.) en dat systeem is goed gereguleerd. Iedere motorrijder moet daarom voor zichzelf kunnen bepalen of een cursus noodzakelijk is.’
Duidelijk verhaal toch? Of lijkt zo’n verplichte cursus jou wel een goed idee?