Het eCall-systeem van BMW kennen we al drie jaar. Dit systeem belt voor jou de hulpdiensten als de sensoren aan boord merken dat je bent gevallen. Als het systeem niet automatisch belt, kun je zelf op de afgedekte SOS-knop drukken om hulp in te schakelen. Je wordt ook dan verbonden met BMW’s callcenter waarna je via de microfoon en speaker contact krijgt met een medewerker, die de hulpdiensten in kan schakelen. Zie hier onze meer uitgebreide uitleg en hier nog meer info van BMW.
Dat het systeem absoluut van pas kan komen, werd bewezen in Diessen. Daar belandde een motorrijder met zijn 1090 Adventure R in een greppel. De KTM belandde bovenop hem en daarbij brak de motorrijder z’n been. Het lukte hem niet zelf om onder de motor uit te komen. Wel kon hij de hulpdiensten bellen. Maar omdat hij geen idee had waar hij was, konden de hulpdiensten hem in eerste instantie niet helpen.
Pas na WhatsApp-contact met een agent lukte het om zijn locatie te delen, waarna de hulpdiensten inclusief trauma-helikopter ter plaatse kwamen. De hulpdiensten hielpen de man onder zijn motor vandaan en gelukkig kon de trauma-helikopter weer terug zonder passagier: de motorrijder ging met de ambulance naar het ziekenhuis.
Moraal van dit verhaal? Het eCall-systeem van BMW is zo gek nog niet. Als de motorrijder bewusteloos was geraakt, had dit avontuur heel anders kunnen aflopen. Met eCall aan boord zouden de hulpdiensten dan automatisch zijn ingeschakeld. We verwachten dat dit syteem de komende jaren ook bij andere merken intrede doet, zeker op allroads en enduro’s.
Gelukkig liep het toch (relatief) goed af! De redactie van Motor.NL en MOTO73 komt heel graag in contact met de ongelukkige motorrijder en is te bereiken op redactie@www.motor.nl.
Foto: Jack Brekelmans – Persburo-BMS