woensdag 8 januari 2025

Motorrijden in Nederland blijft populair: meer motoren verkocht in 2024

Uit de laatste cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat er in 2024 19.900 motoren zijn verkocht. Motorrijden is onverminderd populair in Nederland. In 2023 waren het er nog 17.463, wat neerkomt op een stijging van 14 procent. In tegenstelling tot deze groei, zien we dat de verkoop van brom- en snorfietsen stagnatie vertoont. In totaal zijn er 32.478 brom- en snorfietsen verkocht, een daling van 7,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Kawasaki nieuwe marktleider in Nederland

Martijn van Eikenhorst, sectievoorzitter Motoren bij RAI Vereniging, legt uit: “De sterke groei in motorverkopen onderstreept de toenemende populariteit van motorrijden, vooral als slimme oplossing voor stedelijke mobiliteit. Motoren helpen verkeersdrukte te verminderen en nemen minder ruimte in beslag, wat bijdraagt aan het terugdringen van CO₂-uitstoot.” Deze trend wordt ook erkend door organisaties zoals de politie-eenheid Amsterdam, die motoren als duurzaam en flexibel vervoersmiddel beschouwen.

Top 5 Geregistreerde Motormerken 2024

Merk Registraties Marktaandeel
Kawasaki 3.147 15,8%
Yamaha 3.134 15,7%
BMW 2.691 13,5%
Honda 2.456 12,3%
Suzuki 1.316 6,6%

Top 5 Geregistreerde Motormodellen 2024

Model Registraties Marktaandeel
BMW R 1300 GS 774 3,9%
Yamaha MT-07 650 3,3%
Kawasaki Z 900 631 3,2%
Yamaha Tracer 900 560 2,8%
Yamaha MT-09 526 2,6%

Benzinebrommers in trek, elektrische scooters blijven achter

De verkoop van benzinebromfietsen en snorfietsen laat een lichte stijging zien. In 2024 zijn er 16.216 bromfietsen en 4.212 snorfietsen op benzine verkocht, vergeleken met respectievelijk 15.664 en 4.479 in 2023. Aan de andere kant dalen de verkopen van elektrische brom- en snorfietsen met 12,4 procent en 29,5 procent.

In december 2024 was er een opvallende toename in de verkoop van benzine brom- en snorfietsen, met 3.303 verkochte voertuigen, vergeleken met slechts 1.082 in dezelfde maand het jaar daarvoor. Deze stijging is te wijten aan het verval van bepaalde Europese typegoedkeuringen per 1 januari 2025. Bart Pols, voorzitter van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven, benadrukt dat het vertrouwen in elektrische modellen nog niet gelijk opgaat met dat van benzinevoertuigen, wat een uitdaging vormt voor de sector.

Bron: RAI Vereniging, BOVAG

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen