Uit de laatste cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat er in 2024 19.900 motoren zijn verkocht. Motorrijden is onverminderd populair in Nederland. In 2023 waren het er nog 17.463, wat neerkomt op een stijging van 14 procent. In tegenstelling tot deze groei, zien we dat de verkoop van brom- en snorfietsen stagnatie vertoont. In totaal zijn er 32.478 brom- en snorfietsen verkocht, een daling van 7,1 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Kawasaki nieuwe marktleider in Nederland
Martijn van Eikenhorst, sectievoorzitter Motoren bij RAI Vereniging, legt uit: “De sterke groei in motorverkopen onderstreept de toenemende populariteit van motorrijden, vooral als slimme oplossing voor stedelijke mobiliteit. Motoren helpen verkeersdrukte te verminderen en nemen minder ruimte in beslag, wat bijdraagt aan het terugdringen van CO₂-uitstoot.” Deze trend wordt ook erkend door organisaties zoals de politie-eenheid Amsterdam, die motoren als duurzaam en flexibel vervoersmiddel beschouwen.
Top 5 Geregistreerde Motormerken 2024
Merk | Registraties | Marktaandeel |
---|---|---|
Kawasaki | 3.147 | 15,8% |
Yamaha | 3.134 | 15,7% |
BMW | 2.691 | 13,5% |
Honda | 2.456 | 12,3% |
Suzuki | 1.316 | 6,6% |
Top 5 Geregistreerde Motormodellen 2024
Model | Registraties | Marktaandeel |
---|---|---|
BMW R 1300 GS | 774 | 3,9% |
Yamaha MT-07 | 650 | 3,3% |
Kawasaki Z 900 | 631 | 3,2% |
Yamaha Tracer 900 | 560 | 2,8% |
Yamaha MT-09 | 526 | 2,6% |
Benzinebrommers in trek, elektrische scooters blijven achter
De verkoop van benzinebromfietsen en snorfietsen laat een lichte stijging zien. In 2024 zijn er 16.216 bromfietsen en 4.212 snorfietsen op benzine verkocht, vergeleken met respectievelijk 15.664 en 4.479 in 2023. Aan de andere kant dalen de verkopen van elektrische brom- en snorfietsen met 12,4 procent en 29,5 procent.
In december 2024 was er een opvallende toename in de verkoop van benzine brom- en snorfietsen, met 3.303 verkochte voertuigen, vergeleken met slechts 1.082 in dezelfde maand het jaar daarvoor. Deze stijging is te wijten aan het verval van bepaalde Europese typegoedkeuringen per 1 januari 2025. Bart Pols, voorzitter van BOVAG Gemotoriseerde Tweewielerbedrijven, benadrukt dat het vertrouwen in elektrische modellen nog niet gelijk opgaat met dat van benzinevoertuigen, wat een uitdaging vormt voor de sector.
Bron: RAI Vereniging, BOVAG