UPDATE 14-10-2011
Er is een probleem met het nieuwe A2-rijbewijs, meldt de FIM. Binnen de 27 EU-landen is er op zich niets aan de hand met de rijder die dan tot 35 kW mag rijden, maar buiten de Europese Unie komt de geldigheid van het motorrijbewijs in het gedrang. De FIM en de Verenigde Naties hopen dat ze komend jaar voor een oplossing kunnen gaan zorgen. Later meer.
BERICHT 1-7-2011
BOVAG Rijscholen en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) stellen dit najaar de richtlijnen vast, waaraan de nieuwe rijexamens vanaf januari 2013 moeten voldoen. Per 19 januari 2013 wordt in de EU immers de derde Europese Rijbewijs Richtlijn van kracht. Belangrijkste wijzigingen: er zijn straks drie motorrijbewijzen, en twee rijbewijzen voor bussen en vrachtwagens. Met name de invoering van drie verschillende motorrijbewijzen heeft vrij ingrijpende gevolgen. Jongeren tot 24 jaar beginnen straks met de lichtste rijbewijscategorie (A1).
“Voordat zij kunnen overstappen naar de middelzware categorie A2 moeten zij minstens twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1”, licht Frans Bastiaansen, manager BOVAG Rijscholen, toe. “En pas als rijbewijs A2 twee jaar of langer in het bezit is van de bestuurder, kan categorie A worden gehaald.” Nederland heeft voor een geleidelijke instroom de leeftijden gekozen van 18 jaar voor categorie A1, 20 voor categorie A2 en 22 voor de categorie A. “Het is een goede zaak dat BOVAG Rijscholen en het CBR samen optrekken bij het opstellen van de nieuwe rijprocedures en exameneisen in het kader van de derde Europese Rijbewijs Richtlijn” , stelt Bastiaansen. “Het geeft tevens aan dat BOVAG binnen de rijscholenbranche een gidsrol vervult. En daar mogen wij best trots op zijn.”
Foto: ANP