Het zou verboden moeten worden! Nee, niet Autodrop maar wel de motoren in de Tour De France. Die zorgen voor flink wat ergernissen bij verschillende wielrenners waaronder bijvoorbeeld Bauke Mollema en Niki Terpstra.
We weten natuurlijk dat je in de slipstream van een ander voertuig makkelijker harder kan rijden. Minder weerstand van de wind, zo simpel is het. En ja, als je als professionele wielrenner achter een BMW RT of Yamaha Niken met daarop twee volwassen mannen en een camera met uitzendapparatuur kan gaan zitten dan doe je dat. Niet jouw fout toch dat ze daar rijden? Toch is men daar in het peloton en bij de jury geen fan van. Zulk winstbejag getuigd nou eenmaal niet van de grootste sportiviteit. Motoren krijgen dan ook de instructie om een aantal seconden voor, of gewoon naast, de wielrenners te rijden waar men in de tv-uitzendingen aandacht op willen vestigen.
Afdalingen
Zo ook in de afdalingen die vaak na een zware klim volgen. Een uitgelezen kans om tijd te winnen als eenzame wielrenner die voor het peloton uit fietst. Doe je het slim, dan hoef je niet voor iedere bocht te remmen en kun je dus gang houden. En wat is er slimmer dan goed de remlichten van de cameraman en zijn motorrijder in de gaten te houden. Die motor zit toch een paar tellen voor je. Blijft het remlicht van de motor uit? Dan kun je doortrappen! Kennis is macht, zeker in sport. Geen wonder dan ook dat motoren voor ergernissen in de Tour de France zorgen: iedere vorm van bevoordeling die jij niet krijgt en een andere renner wel is dan natuurlijk voer voor frustratie. Zeker als je helemaal kapot gaat tijdens een afdaling in het wiel van andere mannen die voelen dat ze benadeeld worden door motoren die nota bene door de organisatie worden ingezet om de sport in beeld te brengen.
Foto: ANP