vrijdag 22 november 2024

MOTORbeurs Utrecht zet koers voort

Vorig jaar koos MOTORbeurs Utrecht voor een nieuwe richting. Meer beleven, meer doen. Die keuze werd deels uit nood gemaakt doordat een aantal merken zich terugtrokken uit de merkenhal. Komend jaar lijkt het tij te keren nu Kawasaki zijn terugkeer heeft aangekondigd.

Breuk

In 2018 verdwenen Triumph en Honda al uit de merkenhal. Vorig jaar was er een klein relletje toen Kawasaki, Suzuki, Piaggio, Moto Guzzi, Aprilia, Vespa en KTM zich daar bij voegden. Gezamenlijk deelde ze een bericht vanuit Kawasaki waarin toelichting gegeven werd voor hun afwezigheid. De merken kozen er veelal voor om eigen evenementen te organiseren. Met een stuk minder grote namen zou de traditioneel goedgevulde merkenhal een heel stuk leger blijven.

Er moesten noodmaatregelen getroffen worden om de overgebleven beursvloer te vullen. En die noodmaatregelen pakten bijzonder goed uit. De geïmproviseerde mini-GS Trophy die BMW op een parcours in de merkenhal organiseerde viel in de smaak bij bezoekers. Hetzelfde ging op voor de enorme expositie van iconische Yamaha’s. Vooral het proefrijden wist enthousiaste reacties uit te lokken. Al met al was de algehele beoordeling van de nieuwe koers erg positief, zowel bezoekers als exposanten.

Meer merken

Vorig jaar schreven we al uitgebreid over deze breuk in motorland. Uiterst opmerkelijk is dan ook dat het nieuws dat ons begin deze week bereikte. Kawasaki kondigde maandag namelijk aan terug te keren naar de beursvloer in februari van volgend jaar. Naar eigen zeggen pakken ze groot uit ook. Het lijkt er dus op dat de nieuwe koers die MOTORbeurs Utrecht gekozen heeft door die wake-upcall goed heeft uitgepakt. Maar hoe zit het met de andere merken die afhaakten? We zochten contact en leerden het volgende.

Zeker aanwezig is de Piaggio Groep waaronder Piaggio, Vespa, Aprilia en Moto Guzzi vallen. Zij bekijken momenteel nog wel of dat met de vier merken zal zijn of dat de stand alleen met Aprilia en Moto Guzzi gevuld wordt. Ook aanwezig is KTM. Niet met een eigen stand maar – net als afgelopen editie – in samenwerking met Arie Molenaar Motors. Daar zijn dan de nieuwe modellen te zien. Triumph liet ons weten wel de intentie te hebben om van de partij te zijn. Het is alleen nog niet duidelijk in welke vorm of hoedanigheid dit zal gebeuren.

De merken die nog twijfelen zijn Honda en Suzuki. Die laten beiden weten nog geen beslissing gemaakt te hebben of ons niets te kunnen vertellen.

Koers gezet

In februari van dit jaar was de organisatie – terugkijkend op de beurs – positief gestemd. Wel was er nog werk aan de winkel volgens Martine Sterk, brandmanager van MOTORbeurs Utrecht: ‘De exposanten die wij al gesproken hebben zijn unaniem positief. Deze editie gaan we met alle betrokken partijen uitvoerig evalueren, dit gaan we naast de uitslag van de bezoekersenquêtes leggen om zo editie 2020 nog beter af te kunnen stemmen op de behoeften van beide partijen.’

Inmiddels komt februari al weer rap in zicht en heeft de beurs niet stil gezeten. We vroegen Sterk opnieuw om een reactie. Zij laat weten dat MOTORbeurs Utrecht blij is dat Kawasaki zijn terugkeer op de beurs maakt, al is ‘beurs’ misschien niet meer helemaal het woord dat de lading van het evenement dekt.

De afgelopen editie hebben we uitvoerig geëvalueerd en aan de hand van die uitkomsten gaan we wederom nieuwe elementen aan de beurs toevoegen. Al dekt het woord beurs niet echt meer de lading.

Martine Sterk, Brandmanager MOTORbeurs Utrecht

Hoe MOTORbeurs Utrecht er dan precies uit komt te zien? Dat blijft nog een verrassing. Sterk kan wel alvast een klein tipje van de sluier oplichten: ‘De samenwerking met de importeurs wordt verder uitgebouwd, er komen nieuwe activiteiten bij en we hebben een mooie winactie in petto voor mensen die op MOTORbeurs Utrecht een gebruikte motorfiets aanschaffen.’ Op de website zien we op het programma voor 2020 dan ook opnieuw het testparcours, de Supermoto-arena en vele andere activiteiten terug.

Foto: ANP – Lex van Lieshout

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen