Sommige media trokken bij voorbaat al de conclusie dat de MOTORbeurs Utrecht met het terugtrekken van een aantal importeurs ten dode opgeschreven was, maar ondanks dat de MOTORbeurs in 2019 voor het eerst sinds 2014 weer onder de 90.000 bezoekers uitkwam, is er geen reden tot paniek.
Het zal menig bezoeker opgevallen zijn dat de beentjes wat minder krampachtig waren bij thuiskomst van de 35e editie van de MOTORbeurs, want ondanks dat het als vanouds slenteren en rondkijken geblazen was, hoefde je je wat minder door drommen mensen te worstelen; het was absoluut rustiger. Dat de pas er iets meer in gehouden kon worden, mag dan weer als een voordeel opgetekend worden.
Dat onder meer Honda, KTM, Triumph, Kawasaki en Suzuki niet aanwezig waren in de importeurshal, was vooral te merken aan breder opgestelde gangpaden, maar of het een gemis was? Veel van de wel aanwezige grotere dealers hadden alsnog veel nieuws om te bekijken. Zo had MVM Motoren uit Soesterberg als dealer van zowel Kawasaki als Suzuki nagenoeg alle nieuwe modellen op de stand staan en kon je op de stand van Arie Molenaar Motors uit IJsselstein – en op aparte standjes van Molenaar verspreid door het beursgebouw – nog meer KTM-machines van dichtbij bekijken. Zodoende werd de motorliefhebber ook wat die merken betreft nog op de wenken bediend.
De cijfers
Het moge duidelijk zijn; het aantal bezoekers van MOTORbeurs loopt terug. Deels omdat grote merken de kosten niet langer op vinden wegen tegen de baten, waarbij men ook graag de touwtjes in handen heeft en zodoende eigen initiatieven opzet om de nieuwe modellen een plekje voor het voetlicht te bieden. Triumph deed dit onlangs nog in Beeld en Geluid in Hilversum en Kawasaki toog voor het tweede jaar op rij naar het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Ook ’s Lands grootste motordealer Goedhart Motoren uit Bodegraven trok zijn eigen plan en hield vorig weekend al een eigen seizoensopening.
Om een goed beeld te krijgen pakten we de bezoekerscijfers van de laatste jaren erbij, waarbij opvalt de 103.000 bezoekers tijdens de editie van 2009 erg ver weg lijken. Ten opzichte van 2009 is ditjaars bezoekersaantal een afname van liefst 22 procent. Maar context toont toch een iets ander – minder negatief – beeld.
Over de afgelopen elf edities – 2009 tot nu – kwam het gemiddeld aantal bezoekers 93.503 uit. De beurs van vorig jaar (91.039 bezoekers) en dit jaar zitten daar onder, maar tussen 2012 en 2014 kwam het aantal er ook niet aan (2012: 93.170, 2013: 87.265 en 2014: 89.750) om vervolgens in 2015 weer op te klimmen naar 96.622 bezoekers – gevolgd door nog twee jaar met vergelijkbare, zelfs hogere aantallen (2016: 96.822 en 2017: 97.820). Dat dal werd gekeerd met meer ‘doe-dingen’ zowel binnen en buiten het beursgebouw.
Verschuiving
In een poging de MBU-bezoeker te bieden wat het zoekt, werd dan ook nog grootschaliger ingezet op activiteiten waar je niet enkel de ogen de kost hoeft te geven. Behalve de inmiddels bekende BOVAG Try The Bike, waarbij de geïnteresseerde rijbewijsloze een eerste motorrijles kan nemen, was er nu ook de mogelijkheid je nieuwe droommotorfiets te proefrijden. Dat de MOTORbeurs Utrecht een overdekt terrein opgezet had, bleek dankzij het heerlijke weer eerder jammer dan noodzakelijk, maar van zowel Try The Bike als de mogelijkheid tot een proefrit werd goed gebruik gemaakt, met 400 Try The Bike-deelnemers en liefst 4.699 proefritten.
Dat wilde trouwens niet zeggen dat het te bekijken spektakel erdoor minder drukbezocht werd, want behalve onder meer de onthulling van de machines van Bo Bensneyder en het NTS RW Racing GP Moto2-team, de Custom Bike Show, de Junior Biker Build Off en de indoor demo van trial-tovenaar Alex van de Broek, werd de Supermoto-demo op het binnenterrein bijvoorbeeld tot zelfs na het ondergaan van de zon goed bekeken.
Ondanks de duidelijk teruglopende aantallen bezoekers kan dus gesteld worden dat de MOTORbeurs Utrecht bepaald niet ten dode opgeschreven is. De doe-activiteiten waar ook de afzeggende partijen meer focus op wilden – en er nu dus alsnog waren – lijken meer dan goed aan te slaan. De MOTORbeurs heeft het tij van teruglopende bezoekersaantallen eerder gekeerd en na de editie van 2019 kan de MBU hopelijk doorpakken om volgend jaar weer op volle sterkte de klim terug naar die 100.000 bezoekers te bewerkstelligen.
De volgende datuum van de volgende editie is al bekend, dus zet maar vast een cirkel om het weekend van 20 tot en met 23 februari 2020.
Foto’s: MOTORbeurs Utrecht
Grafiek: Motor.nl
[justified_image_grid ids=28107,28108,28109,28110,28111,28112,28113,28114]