Met een dubbele zege op de Red Bull Ring pakte Pecco Bagnaia de leiding in het MotoGP-wereldkampioenschap terug van Jorge Martin, die tweemaal als tweede de finishlijn passeerde. Marc Márquez zorgde met een crash en een inhaalrace voor de meeste opschudding tijdens een door Ducati gedomineerde Grand Prix van Oostenrijk.
Het allereerste succes van Ducati – wat uiteindelijk leidde tot de huidige dominantie in de MotoGP – gebeurde toen de Grand Prix van Oostenrijk in 2016 terugkeerde op de kalender. Andrea Iannone won voor Ducati op de Red Bull Ring, nadat de Italiaanse fabrikant bijna zes jaar niet had gewonnen in de MotoGP. Op circuits met lange rechte stukken – zoals de Red Bull Ring, maar ook Mugello en Sepang – konden de Ducati-rijders in die tijd vanwege hun grote vermogen strijden voor de winst. Langzamerhand werden de Ducati’s ook sterker op andere circuits, wat uiteindelijk resulteerde in twee wereldtitels van Pecco Bagnaia.
Op dit moment maakt het niet meer uit waar er geracet wordt, want Ducati bezet (bijna) overal het volledige podium in de race. In de Sprint lukt het een rijder van een andere fabrikant nog wel eens om een podiumplaats te scoren. En dat was op de Red Bull Ring in 2024 niet anders. Jorge Martin pakte pole position voor Bagnaia en Marc Márquez. Martin had vrijdagavond een flinke snee in zijn duim opgelopen bij een ongelukje in de badkamer. Tijdens het racen waren er geen grote problemen, maar de Pramac Racing-rijder had wel moeite met het activeren van de devices (systemen) en het gebruiken van de koppeling bij de start. Dit zorgde ervoor dat Martin bij de start van de Sprint in eerste instantie twee plaatsen verloor. Maar al snel kon hij de strijd aangaan met zijn titelconcurrent Bagnaia voor de koppositie. In de tweede ronde verremde de Spanjaard zich bij de chicane (bocht 2). Martin ging rechtdoor en sloot achter Bagnaia aan. Maar de ‘Martinator’ had geen seconde verloren, wat volgens de regels wel had moeten. Dit leverde hem een long lap penalty op. Na het uitvoeren van de straf was Bagnaia niet meer te achterhalen. Martin had wel het geluk dat Marc Márquez in tweede positie ten val kwam. Márquez deed er alles aan om Bagnaia te achterhalen, maar moest dat bekopen met een crash. Martin schoof op naar de tweede plaats, waardoor hij en winnaar Bagnaia in de WK-stand in punten gelijk stonden.
Aleix Espargaró zorgde ervoor dat het niet een volledig Ducati-podium werd. De Aprilia-rijder finishte als derde voor de slecht gestarte Enea Bastianini. Jack Miller werd met een vijfde plaats enigszins verrassend de beste KTM-coureur. KTM zette met Pol Espargaró een wildcard in tijdens de thuis-Grand Prix van de Oostenrijkse fabrikant. De testmotor van de Spanjaard was voorzien van veel nieuwe onderdelen en ook was het geluid van de RC16 anders dan de huidige versie. De experimentele KTM liep in ieder geval goed, want Pol Espargaró wist met een negende plaats in de Sprint knap een WK-punt te scoren.
Bagnaia oppermachtig
Zondag kreeg Márquez niet de kans om te laten zien of hij zich over een volledige raceafstand kon meten met Bagnaia en Martin. De achtvoudig wereldkampioen had nog nooit gewonnen op de Red Bull Ring en dat lukte ook deze keer niet. Op de grid werd bij de motor van Márquez een technisch probleem geconstateerd, wat voor de opwarmronde werd hersteld. Maar bij de start bleek zijn ride height device – waarmee de motor als het ware naar beneden zakt – niet te werken. Dit resulteerde erin dat de Spanjaard belabberd wegkwam en vervolgens hij kwam ook nog in contact met Franco Morbidelli bij het aanremmen voor de eerste bocht. Beide rijders gingen wijd. Márquez vervolgde zijn weg als dertiende. De Gresini Racing-rijder reed met zijn Ducati-GP23 een knappe inhaalrace. Zijn opmars strandde op een vierde plaats, aangezien de top-drie – Bagnaia, Martin en Bastianini – al vroeg in de race gevlogen waren. Márquez’ tempo was in de slotfase gelijkaardig aan de drie Ducati GP24-motoren vooraan.
Aan kop wisselden Bagnaia en Martin in de eerste twee ronden een aantal keer van positie. Vervolgens was het Bagnaia die het kopwerk deed. Martin kon in eerste instantie volgen, maar zag de regerend wereldkampioen in de tweede helft van de race langzamerhand bij hem wegsluipen. Bagnaia behaalde zijn zevende Grand Prix-zege in de elfde race van het seizoen en verliet de Red Bull Ring met een voorsprong van vijf WK-punten op Martin. Voor Bagnaia betekende het zijn derde Grand Prix-zege op rij in Oostenrijk.
Bastianini kon na een goede start niet aanhaken bij de top-twee en reed een eenzame race die hij op een derde plaats afsloot. De top-vijf werd compleet gemaakt door KTM-coureur Brad Binder, die tevens de eerste niet Ducati-coureur werd. Zijn teamgenoot Miller kwam ten val. Pedro Acosta kende het moeilijkste weekend uit zijn nog prille MotoGP-carrière. De 20-jarige sensatie van 2024 crashte drie keer op vrijdag, waaronder één angstaanjagende valpartij op een zeer snel punt van het circuit. Acosta kwam na deze crashes niet meer in de buurt van zijn gebruikelijke niveau en werd dertiende in de race, nadat hij in de Sprint tiende was geworden.
De Japanse fabrikanten kenden opnieuw een slecht weekend. Takaaki Nakagami wist met een veertiende plaats nog twee WK-punten voor Honda te scoren. Yamaha bleef puntloos. Fabio Quartararo reed net buiten de top-tien, maar moest vanwege het te vaak overschrijden van de track limits een long lap penalty nemen. Dit zorgde er mede voor dat de MotoGP-wereldkampioen van 2021 slechts achttiende werd. Zijn Yamaha-teamgenoot Alex Rins finishte op een zestiende plaats.
Transfernieuws
Op de Red Bull Ring werd bekend dat de MotoGP-carrière van Morbidelli met minimaal één jaar wordt verlengd. De Italiaan heeft een aantal moeizame seizoenen achter de rug. Morbidelli rijdt dit jaar bij Prima Pramac Racing met een Ducati-GP24 net als Bagnaia, Bastianini en Martin, maar komt slechts sporadisch in de buurt van dit trio. Morbidelli’s connectie met Valentino Rossi heeft er zeker aan bijgedragen dat hij volgend jaar voor het Pertamina Enduro VR46 Racing Team mag uitkomen. Morbidelli gaat rijden met een Ducati GP24 en krijgt Fabio Di Giannantonio als teamgenoot.
Di Giannantonio’s carrière kent een bijzondere wending. Halverwege het seizoen 2023 leek de Italiaan zonder MotoGP-zitje te zitten toen hij plaats moest maken voor Marc Márquez bij Gresini Racing. Na de transfer van Luca Marini naar Repsol Honda was er dit jaar ineens weer plek voor Di Giannantonio bij het VR46 Racing Team. Een ijzersterk slot van 2023 bij Gresini Racing en een tot nu toe goed seizoen 2024 zorgden ervoor dat hij zijn contract tot eind 2026 verlengd zag worden. Hij krijgt zelfs als enige rijder naast Bagnaia en Marc Márquez de beschikking over een Ducati-GP25. Di Giannantonio blesseerde tijdens de training in Oostenrijk zijn schouder bij een crash boven de 200 km/u, waardoor hij niet kon starten in de races. En er was meer transfernieuws op de Red Bull Ring.
Ai Ogura maakt volgend jaar vanuit de Moto2 de overstap naar de MotoGP. Waar lange tijd verwacht werd dat de Japanner de vervanger zou worden van zijn landgenoot Takaaki Nakagami bij LCR Honda, tekende de 23-jarige coureur bij Trackhouse Racing. Ogura’s teamgenoot de komende twee jaar bij het Aprilia-satellietteam wordt de eveneens 23-jarige Raul Fernandez. Terwijl Trackhouse Racing kiest voor jong talent, lijkt Prima Pramac Racing te gaan voor ervaring. Er is een grote kans dat Miguel Oliveira en Jack Miller de rijders worden van het nieuwe satellietteam van Yamaha. Daarnaast zijn er nog twee startplekken officieel niet bevestigd. De plek naast Alex Márquez bij Gresini Racing moet eigenlijk wel naar Fermin Aldeguer gaan, aangezien de Spaanse Moto2-rijder eerder al werd aangekondigd voor een Ducati-zitje in 2025. Bij LCR Honda is Nakagami nog niet zeker van zijn plek. Teammanager Lucio Cecchinello gaf aan dat dit plekje sowieso – gezien de sponsorverplichtingen – naar een coureur uit Azië zal gaan. Nu Ogura naar Trackhouse Racing gaat, lijken Nakagami en de Thaise Moto2-rijder Somkiat Chantra de enig overgebleven kandidaten voor dit zitje te zijn. Wellicht wordt er meer duidelijk op Motorland Aragón, waar van 30 augustus tot en met 1 september de volgende Grand Prix wordt verreden.
Circuit
Motorrad Grand Prix von Österreich
Circuit: Red Bull Ring
Lengte: 4,35 kilometer
Poletijd: Jorge Martin (E), Ducati, 1’27.748
Snelste raceronde (8e): Pecco Bagnaia (I), Ducati, 1.29,519 = 174,8 km/u (record)
Uitslagen
Sprint
14 RONDEN = 60,872 km
1. Pecco Bagnaia (I), Ducati, 20.59,768; 2. Jorge Martin (E), Ducati, +4,673; 3. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +7,584; 4. Enea Bastianini (E), Ducati, +9,865; 5. Jack Miller (AU), KTM, +10,421; 6. Franco Morbidelli (I), Ducati, +10,523; 7. Brad Binder (ZAF), KTM, +10,941; 8. Marco Bezzecchi (I), Ducati, +11,932; 9. Pol Espargaró (E), KTM, +15,101.
Racegemiddelde winnaar: 173,9 km/u
MotoGP
28 RONDEN = 121,744 km
1. Bagnaia, 42.11,173; 2. Martin, +3,232; 3. Bastianini, +7,357; 4. Marc Marquez (E), Ducati, +13,836; 5. Binder, +18,620; 6. Bezzecchi, +21,206; 7. Maverick Viñales (E), Aprilia, +24,322; 8. Morbidelli, +27,677; 9. A. Espargaró, +28,829; 10. Alex Marquez (E), Ducati, +30,268; 11. P. Espargaró, +30,526; 12. Miguel Oliveira (PT), Aprilia, +30,702; 13. Pedro Acosta (E), KTM, +33,736; 14. Takaaki Nakagami (JP), Honda, +36,310; 15. Augusto Fernandez (E), KTM, +36,522.
Racegemiddelde winnaar: 173,1 km/u
Tussenstand MotoGP na 22 van de 40 races
Positie | Naam | Nationaliteit | Team | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Pecco Bagnaia | I | Ducati | 275 |
2 | Jorge Martin | E | Ducati | 270 |
3 | Enea Bastianini | I | Ducati | 214 |
4 | Marc Márquez | E | Ducati | 192 |
5 | Maverick Viñales | E | Aprilia | 139 |
6 | Brad Binder | ZAF | KTM | 128 |
7 | Pedro Acosta | E | KTM | 125 |
8 | Aleix Espargaró | E | Aprilia | 113 |
9 | Fabio Di Giannantonio | I | Ducati | 104 |
10 | Alex Márquez | E | Ducati | 98 |
11 | Marco Bezzecchi | I | Ducati | 73 |
12 | Franco Morbidelli | I | Ducati | 73 |
13 | Miguel Oliveira | POR | Aprilia | 55 |
14 | Fabio Quartararo | F | Yamaha | 49 |
15 | Jack Miller | AUS | KTM | 47 |