De Chinese binnenlandse markt is bezaaid met motorfietsen waar je twee keer naar kijkt. Waarom? Omdat je je zult afvragen waarom de motorfiets waar je naar kijkt eruitziet als een vreemde karikatuur van een andere, meer populaire motorfiets van een gerenommeerde fabrikant. Begrijp me niet verkeerd, niet alle made-in-China fietsen zijn flagrante copycats – kijk maar naar Benelli en CFMOTO, merken die snel hun positie op de wereldmarkt uitbreiden.
Dat gezegd hebbende, zijn we hier vandaag niet om te praten over Chinese motorfietsen met een goede reputatie. Dat hebben we het afgelopen jaar meermaals gedaan in onze bladen. Laten we in plaats daarvan eens kijken naar het nieuwste kind dat andermans huiswerk kopieert, de Motofino Streetboy V-Maxter 300. We hadden het al eerder over Chinese sportmotoren als de Moxiao Funny-Gale en de Finja, een ZX-10R-kloon. Deze keer vond de Chinese fabrikant Motofino het een goed idee om in het sportieve cruisersegment te stappen.
De terugkeer van de viercilinder 400: Kove 400RR
Wat is een betere ‘sportieve cruiser’ om te imiteren dan de Harley-Davidson Sportster S? Het nieuwste lid van de Sportster-familie is wereldwijd geprezen vanwege zijn unieke styling en geweldige prestaties. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Steetboy V-Maxter 300 de Sportster S heeft gebruikt als… laten we het maar gewoon inspiratie noemen.
Aan de voorkant heeft de Streetboy een brede ovale koplamp zoals die van de Sportster. Hij kopieert zelfs de lijnen van de Milwaukee-roadster met zijn brandstoftank, zadel en achterzijde. Zelfs het ‘Streetboy Motofino’ lettertype op de brandstoftank is een directe kopie van Harley’s lettertype.
Toegegeven, de Streetboy mist enkele karakteristieke kenmerken van de Sportster S. Hij heeft bijvoorbeeld niet de enorme en brede 150mm-brede voorband. Hij heeft ook niet het verhoogde uitlaatsysteem dat doet denken aan vintage flat trackers. En hij heeft ook niet de aanvallende zithouding van de Sportster S, maar kiest voor een meer algemene, ietwat sullige houding.
Qua prestaties is de Streetboy niet eens te vergelijken met de Harley Sportster S. Toch is het interessant om te zien dat de motorfiets gebruik maakt van een aantal bekende onderdelen. Chinese collega-fabrikant QJ Motor werkt al een paar jaar samen met Harley-Davidson aan een kleiner model met V-twin, specifiek voor de Aziatische markt. Zoals zou blijken, hebben andere fabrikanten de hand gelegd op deze motorfiets, waaronder de Streetboy, die dezelfde 300cc-V-twin motor heeft.
Uiteindelijk is de Motofino Streetboy slechts een van de honderden, zo niet duizenden Chinese motorfietsen die de styling van populaire modellen imiteren. De kans dat deze motorfiets zijn weg vindt naar de internationale markt is dan ook vrij klein. Gelukkig maar.