Het is akelig stil rond Bimota. Het Italiaanse merk verhuisde in september van 2017 naar een zeer kleine locatie op een bedrijventerrein in Rimini en verkocht de voorraad onderdelen aan een externe partij. Alles leek erop dat het merk failliet ging maar, tot op heden is dat niet aangevraagd en wordt er nog ijverig op bestelling gewerkt aan motoren.
Veel nieuws komt er echter niet uit Rimini rollen. Blij zijn we dan ook als we toch iets kunnen schrijven over een Bimota. De DB8 bijvoorbeeld, die door specialisten van Motocorse flink onder handen genomen is. Dat bedrijfje dat een vestiging in Japan en in dwergstaat San Marino – niet ver van Rimini – heeft, staat om hun exclusiviteit bekend. Dat ze kiezen voor een DB8 Oronero is dus niet zo bijzonder, die is van zichzelf al een enorme exoot. We noemen even een koolstofvezel frame, ahum.. Prijskaartje? Tegen de 50.000 euro.
Op de Tokyo Motorshow presenteerde het Japans/San Marinese bedrijf hun eigen kijk op de DB8. De standaard machine die je hier op de foto ziet werd behangen met een en al luxe. Hoe dan? Nou door zo’n beetje alles volledig van koolstofvezel te fabriceren. De kuip, de wielen van BST en zelfs de remschijven zijn van het lichte spul gemaakt. De brandstoftank, zitting en het subframe zijn van een combinatie van koolstofvezel en aluminium gemaakt. Als je rekening houdt met het feit dat de DB8 in de Oronero-editie slechts 159 kilogram rijklaar weegt is de machine zoals hij hier staat waarschijnlijk een droom om te rijden op het circuit door zijn nog lagere gewicht. De vraag is wel of je nog kunt lachen als je ermee onderuit gaat in Strubben.. Hoeveel van dit soort machines er gebouwd gaan worden is niet helemaal duidelijk, een prijs hebben ze er alvast wel aan gehangen: net geen 93.000 euro.