zaterdag 23 november 2024

Moto Puro onthult XDiavel Collegamento ART-Bike

Laat het maar aan Moto Puro over om iets bijzonders te bouwen – immer op basis van een Ducati, zoals de Elite II en de AL13 Blue Scrambler. Volgende in lijn van de in Nuenen gebouwde specials van Moto Puro is de XDiavel Collegamento ART-Bike.

Moto Puro-eigenaars Jean-Claude en Eveline Luijcx hadden een select gezelschap van veertig man uitgenodigd in hun zaak in Nuenen voor de onthulling van de Collegamento ART-Bike. Onder een laken, midden in de zaak, stond de motor klaar voor Maxime Loiseau (Sales Manager van Ducati West Europe). De Fransman mocht namelijk samen met gerenommeerd kunstschilder – en motorliefhebber – Marcel Bastiaans de motor onthullen.

De samenwerking met Bastiaans kwam overigens ook niet uit de lucht vallen. De kunstenaar werd namelijk door Luijcx en de zijne benaderd om het bodywork van de XDiavel kleur te geven. Zoals het een kunstenaar betaamt vatte Bastiaans de omschrijving in de breedste zin van het woord op. ‘Ik ben er echt wel een paar maanden continue mee bezig geweest. Maar ja, dan zitten er ook dertig lagen in het schilderwerk’, legt Bastiaans uit.

‘Er zitten meer dan dertig lagen in het schilderwerk.’

Als het moment van de onthulling dan daar is, zie je die dertig lagen meteen terug. Voor één van de lagen heb je meer nodig dan enkel de eigen ogen. Eveline en Jean-Claude Luijcx dachten tot dan toe alles wel gezien te hebben aan de Collegamento ART-Bike. ‘Deze hebben jullie nodig!’, zegt Bastiaans terwijl hij twee 3D-brilletjes tevoorschijn haalt. Zo verbaasd als het Moto Puro-eigenaarskoppel kijkt als ze de brilletjes aangereikt krijgen, verbleekt bij de blikken als ze de XDiavel Collegamento ART-Bike door de 3D-brilletjes bekijken.

‘Ik heb de 3D-techniek vaker toegepast bij mijn schilderijen en vond het perfect voor de XDiavel. De kleuren bewegen dan soort van’, legt Bastiaans uit. ‘Dit had ik ook met geen andere motor dan een Ducati XDiavel willen doen. De kleuren, de elementen; alles verwijst naar Italië, naar de link tussen mens en natuur. Het dolce vita-gevoel.’ Zo loopt de tricolore van achteren naar voren. Halverwege draait het om, met aan de achterzijde het rood rechts en het groen links en voor dus precies andersom.

Technisch is de motor omgebouwd tot een dragbike, met het stuur omgedraaid voor de juiste zithouding. Naast de juiste sound door het volledige Termignoni-uitlaatsysteem, is de motor verder geminimaliseerd. Als kers op de taart voegde men een handgemaakt zadel met de handtekening van Marcel Bastiaans toe.

De foto’s die je hierboven ziet, mogen dan een indruk geven van de bijzondere XDiavel Collegamento ART-Bike, maar je moet de motor eigenlijk met de juiste 3D-brilletjes bekijken. Uiteindelijk zal de motor verkocht worden. Tot die tijd is hij bij Moto Puro in het Brabantse Nuenen in de showroom te bewonderen.

Foto’s: Bas Fransen Car Photography

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen