Moto Morini CEO Alberto Monni heeft onlangs gesproken met het Italiaanse Moto.It. In het interview benadrukte Monni de plannen van het bedrijf voor de toekomst, die zeer interessant lijken te zijn. Meer specifiek lijkt het erop dat het merk zich richt op de V-twin configuratie – een interessante zet, aangezien steeds meer fabrikanten overstappen op de compacte en goedkoper te produceren parallel-twin.
Niet lang na het interview werd in een video een fragment van een dia gelekt waarop de beoogde model line-up van Moto Morini tot 2025 te zien was. Of deze ‘lek’ echt een lek was, of iets dat opzettelijk door Monni werd getoond als een teaser valt te betwisten. Ongeacht de bedoeling, één ding is glashelder: er staan grote dingen te gebeuren bij Moto Morini.
Moto Morini Seiemmezzo SCR 2023 test
X-Cape 1200 op EICMA 2023
We weten al dat Moto Morini plannen heeft om de X-Cape 1200 te lanceren op EICMA 2023. Bovendien is er bovenop dit alles een kleinere 750cc-V-twin motor in ontwikkeling, die op een sportieve naked bike zal worden gemonteerd. Deze naked bike zou enige gelijkenis kunnen vertonen met de gespierde Moto Morini Corsaro, zij het met een kleinere, meer handelbare motor. Verder wordt verwacht dat Moto Morini een ‘moderne klassieker’ zal uitbrengen die wordt aangedreven door dezelfde V-twin als de X-Cape 1200. We hoeven niet ver te zoeken om gelijkenissen te vinden met een eerder model van het merk, aangezien de Moto Morini Milano, verkocht van 2018 tot 2020, precies aan de beschrijving voldoet.
Naast de segmenten van de naked bike en retro-modern, wordt ook verwacht dat Moto Morini de cruisermarkt zal betreden. Als je naar de uitgelekte dia kijkt, zul je twee modellen opmerken onder de categorie ‘Bobber/ Dragster’. Een daarvan is toegedekt met een rood kleed, terwijl de andere wordt getoond als een lage cruiser met een sportieve koplampkap en een afgeknotte achterkant. Het bedekte model valt onder het segment ‘V2 1200’, terwijl het sportieve bobber-model wordt gecategoriseerd als ‘V2 750N’. En er is ook een adventure-enduro in de categorie V2 750N, iets dat klaar lijkt te zijn om de strijd aan te gaan met de Yamaha T7 en de Honda Transalp 750.
We verwachten ook dat Moto Morini zogenaamde ‘zware middenklasse’ V-twin modellen uit zal brengen met een 925cc-V-twin. Het assortiment bestaat uit drie modellen – een adventure-tourer met 17-inch wielen, een naked en wat lijkt op een sportmotor met volle kuip.
Indrukwekkende prestatiecijfers
Wat betreft prestaties, kunnen we behoorlijk indrukwekkende prestatiecijfers verwachten van de nieuwe motoren van Moto Morini. De nieuwe 750cc-V-twins zullen zo’n 75 tot 80 pk leveren – in lijn met de standaard in de industrie als het gaat om motoren met deze inhoud. Van het middelgrote 925cc-blok daarentegen wordt verwacht dat die ongeveer 100 pk zal leveren. De zware 1200cc-V-Twin zal meer dan 120 pk leveren.
Met dit alles in gedachten, is het belangrijk op te merken dat Moto Morini niets officieel heeft bevestigd. Het zou heel goed kunnen dat Alberto Monni opzettelijk deze dia heeft laten lekken om de buzz rond het merk te voeden in aanloop naar EICMA 2023. En omdat wij er over berichten is dat precies wat er gebeurt.