Op de Moto Guzzi Racing Bagger groeit de V-twin naar een cilinderinhoud van 1.700 cc en 160 pk. Vervolgens vinden we aanpassingen aan het chassis en zijn raceonderdelen gemonteerd. Nee, het is geen officiële Moto Guzzi, maar het is de visie van de ontwerper Oberdan Bezzi.
Onlangs werd sinds tijden weer eens een racecategorie gelanceerd: King of the Bagger! Een categorie die, zoals de naam al aangeeft, gereserveerd is voor de grote, volumineuze en zware Amerikaanse fietsen, die met maximaal comfortabele zadels, enorme windschermen en geïntegreerde zijkoffers. Motoren die niets met het circuit te maken hebben. Of toch wel een beetje? 13 coureurs deden mee aan de eerste race, meestal op Harley-Davidson (11), de andere twee waren Indians.
De motoren waren aangepast voor de race. Sommige waren bijna 100 kg lichter, maar de koffers blijven. Dat was verplicht. En er moest kettingaandrijving op in plaats van de traditionele riem. Voor de goede orde, Tyler O’Hara, op de Indian van Team S&S son; tweede plaats was voor de Harley van Haiden Gillim, die reed voor Vance & Hines; derde plaats voor nog een Indian, die van Frankie Garcia van team RSD.
Moto Guzzi Stornello volgens Oberdan Bezzi
Nu zijn er mensen die in deze maffe categorie ook wel een Moto Guzzi zien racen. Oberdan Bezzi bijvoorbeeld die denkt dat het bedrijf uit Mandello een van zijn motorfietsen zou kunnen uitvoeren met een big-block van 1700 cc. Met de noodzakelijke aanpassingen moet dat toch minstens 160 pk kunnen bereiken. Schroef 60/70 kg overbodige spullen eraf en je bent goed op weg. Aanpassingen aan het chassis en de raceonderdelen, positie van het zadel en hij staat er: de racer. Het is zeker geen gestroomlijnde en aërodynamische racer, maar wel een gespierd en dreigend monster met een ongecoördineerde maar… agressieve uitstraling!
Zoals gezegd is deze Racing Bagger geen officiële Moto Guzzi, maar de visie van ontwerper Oberdan Bezzi. Wat vind je ervan?