Moto Guzzi heeft de merknaam California vernieuwd. Deze naam is al lange tijd geassocieerd met verschillende motoren die specifiek gericht waren op de Amerikaanse markt. Maar sinds 2020 is de naam niet meer te vinden in het assortiment van het bedrijf, nadat de productie van de motoren met 1380cc-Big Block gestaakt werd vanwege strengere emissieregels. Nu lijkt er echter een nieuwe motor met dezelfde merknaam te komen, na een aanvraag om de merknaam Moto Guzzi California in de Verenigde Staten te vernieuwen.
Blaast Moto Guzzi de Stornello Scrambler nieuw leven in?
Het is gebruikelijk voor bedrijven om oude merknamen te verzamelen of speculatieve aanvragen in te dienen voor merken die ze mogelijk in de toekomst zullen gebruiken. Moto Guzzi’s moederbedrijf Piaggio bezit bijvoorbeeld al de merknaam Moto Guzzi California in Europa tot ver in de jaren 2030. Maar de nieuwe aanvraag, ingediend op 1 maart 2024, betreft de Verenigde Staten waar het niet zo eenvoudig is om zomaar merken te deponeren in de hoop dat ze in de toekomst van pas zullen komen.
De foto’s in de fotogallerij betreffen de Moto Guzzi California 1400, de foto bovenaan is de 2017 Moto Guzzi MGX-21
Deze nieuwe aanvraag lijkt een duidelijke intentie te hebben om de merknaam daadwerkelijk te gebruiken. Piaggio specificeert dat het bedrijf ‘een oprechte intentie heeft en gerechtigd is om het merk commercieel te gebruiken’, wat suggereert dat Moto Guzzi van plan is om een nieuw Guzzi California-model te ontwikkelen. Het blijft nog onduidelijk hoe het bedrijf dit zal aanpakken.
Verschillende concurrenten
De vorige generatie California had een ‘Big Block’ V motor met een inhoud van 1380 cc. Deze motor lijkt tegenwoordig niet erg groot in vergelijking met sommige concurrenten. Om te concurreren met machines zoals BMW’s R 18, Harley-Davidson en Indian, zou Moto Guzzi mogelijk een geheel nieuw blok moeten ontwikkelen die specifiek gericht is op de California. Een andere mogelijkheid is dat het bedrijf ervoor kiest om het nieuwste blok, de 1042cc vloeistofgekoelde DOHC die wordt gebruikt in de V100 Mandello en Stelvio, te gebruiken voor de California. Dit blok past goed binnen de trend van vloeistofgekoelde, lichtere cruisers.
Bij de lancering van het V100-platform beloofde Moto Guzzi meerdere modellen in verschillende stijlen over een periode van vijf tot zes jaar. Tot nu toe hebben we al de sportieve tourmotor Mandello en de avontuurlijke Stelvio gezien. Een op de V100 gebaseerde California lijkt daarom een logische volgende stap.