Mondial. Dat zet de motorliefhebber toch wel even op scherp, toch? Vroeger had je ook een merk dat onder die noemer bekend werd, alleen was dat voluit FB Mondial – wat onlangs gereanimeerd werd – en gaat het hier om een compleet ander bedrijf. MondialMoto is ook Italiaans en vrij kleinschalig, maar wel heel ambitieus. Er is namelijk een 200 pk sterke V5-superbike onderweg.
Het MondialMoto waar het hier over gaat wordt gerund door Antonio Mataroll, een motorliefhebber pur sang. Vanuit Modena rolt hij nu plannen uit voor een sportmachine voor de straat met een V5-krachtbron, en hoe dat er ook uit gaat zien en gaat worden, moet je toch kippenvel krijgen van het vooruitzich van een V5-superbike die jij en ik gewoon zouden kunnen kopen.
MondialMoto werd geïnspireerd een V5 te bouwen simpelweg omdat het nog niet eerder gedaan is. Honda had natuurlijk de RC211V in beginjaren van het viertakttijdperk van de MotoGP en later kwam Kenny Roberts samen met Proton met een eigen V5, maar voor op straat heeft niemand het ooit aangedurfd. Of in elk geval is het nooit tot een productiemodel gekomen.
De MondialMoto V5R krijgt een uit carbon opgetrokken frame met de wielen eveneens van het lichte composiet gemaakt. Ze hebben het doel gesteld een drooggewicht van 179 kilo te halen. Het blok wordt een 1000cc V5 met een blokhoek van 75,5 graden, dubbele bovenliggende nokkenassen, titanium kleppen, een compressieverhouding van 13.5 tot 1 en een maximaal toerental van 13.250 tpm. Ze pakken het meteen goed aan; dat is zeker. Naast de V5R komt er ook een V5S met een aluminium frame.
De V4S wordt op hun eigen site weggezet met een vanafprijs van 27.995 euro, terwijl de luxere V5R met 35.995 euro een stukje duurder is. Uiteraard zijn dit de prijzen die ze ramen op de Italiaanse markt, waar in Nederland doodleuk nog even een vette bom duiten BPM bovenop komt.
Neemt niet weg dat het een veelbelovend vooruitzicht is, maar wanneer je bedenkt dat het er voor andere merken met hyperexclusieve superbikes de laatste jaren niet gemakkelijker op geworden is. De sportmotor is uit, lijkt het. MV Agusta is een goed voorbeeld van een merk dat er echt moeite mee heeft zijn machines aan de man te brengen, ondanks een gevestigde naam. Dat MondialMoto een graantje mee kan pikken van een naam die lijkt op een gevestigde naam van weleer zou kunnen helpen. Maar wat als MondialMoto een succes wordt en de juridische afdeling van FB Mondial aanklopt?
Het is een dappere zet van de heer Mataroll en wij zijn in elk geval heel benieuwd. Voor meer informatie is MondiaMoto.it de moeite van het bezoeken waard.
Foto’s en video: MondialMoto
[justified_image_grid ids=27500,27501,27502,27503]