Ducati heeft het vermogen van zijn modellen aan moeten passen, omdat de huidige cijfers niet volgens de Europese homologatie-regelgeving zijn berekend. Bij bijna alle aanpassingen is het vermogen naar beneden bijgesteld.
Waarom moet het vermogen nu zo drastisch aangepast worden? De specificaties die tot nu toe in de officiële documenten vermeld staan zijn gemeten met een chassisdynamometer, maar volgens de regelementen moeten zowel het motorvermogen als de koppel gemeten worden op een motordynamometer. Hiermee moeten ze overeenkomen met de gehomologeerde gegevens.
De nieuwe prestatiecijfers kwamen voor het eerst aan het licht bij de lancering van de Ducati Scrambler Desert Sled. In het persbericht stond dat deze 75 pk’s en 68 Nm koppel zou hebben, maar op de officiële website werd over 73 pk en 67 Nm geschreven. Ducati heeft bevestigd dat haar modellen verder geen wijzigingen hebben dan het motorvermogen en de koppel, er zal geen krachtverlies zijn. Het grote verschil is alleen de manier waarop de cijfers nu worden berekend.
Ducati heeft inmiddels alle cijfers op de website aangepast en deze gelden wereldwijd. In dit overzicht zie je hoeveel pk’s jouw geliefde Ducati werkelijk bezit.
Model |
Aantal pk’s oud |
Aantal pk’s nieuw |
Aantal pk’s minder |
1299 Panigale |
205 |
197 |
-8 |
1299 Superleggera |
215 |
215 |
0 |
959 Panigale |
157 |
150 |
-7 |
Diavel |
162 |
152 |
-10 |
Hypermotoard |
113 |
110 |
-3 |
Monster 1200 |
150 |
147 |
-3 |
Monster 1200 R |
160 |
152 |
-8 |
Monster 797 |
75 |
73 |
-2 |
Monster 821 |
112 |
109 |
-3 |
Multistrada 1200 / Enduro |
160 |
152 |
-8 |
Multistrada 950 |
113 |
113 |
0 |
Panigale R (1198cc) |
205 |
196 |
-9 |
Panigale R Final Edition |
209 |
209 |
0 |
Scrambler |
75 |
73 |
-2 |
SuperSport |
113 |
110 |
-3 |
XDiavel |
156 |
152 |
-4 |
Bron: Ducati, foto: Jacco van de Kuilen