Het lijkt erop dat ze in Mandello Del Lario werken aan nieuwe modellen op basis van de V85-tweecilinder die momenteel dienst doet in de Moto Guzzi V85TT. Het Guzzi-gamma schreeuwt om verfrissing en de Guzzist heeft wel weer behoefte aan iets als een Griso of, brutaler dromend, een Le Mans.
Toen Moto Guzzi in 2017 met de ontwerpstudie van de V85TT op de proppen kwam, verwachtten maar weinigen er echt wat van. Het was een toekomstvisie, maar eentje die wel erg uit de band sprong – naar Guzzi-maatstaven dan. Dat ging toch niet gebeuren? Spoelen we snel door naar afgelopen najaar en plots stond dat concept er wél als productiemodel.
Zoals je hieronder meer dan duidelijk ziet, wijkt het studiemodel nagenoeg niet af van het uiteindelijke productiemodel. Vooruit, de dikke M50 Brembo-monoblocklauwen werden iets subtieler en portemoneevriendelijker klauwen van dezelfde firma en in plaats Öhlins-vering werd gekozen voor KYB-delen. Kort om, Moto Guzzi ziet heil in de V85-krachtbron, die we in een eerdere incarnatie al in de V9-reeks aantroffen. Moto Guzzi zou het blok niet nu al naar Eur0 5-eisen geüpdatet hebben als ze er niet meer mee van plan waren.
Links: Moto Guzzi V85TT Concept, rechts: Moto Guzzi V85TT (productiemodel)
Moto Guzzi voert momenteel nog een aantal modellen, wat stuk voor stuk variaties op één van drie blokken betreft. De V85TT is gebaseerd op een evolutie van het blok uit de V9-reeks, die met de Bobber, Roamer en Bobber Sport in drie smaken te krijgen is. De V7 III-serie heeft een nog breder uitgemeten selectie varianten met maar liefst zeven (!) soorten. De Stone, de Special, de Racer, de Rough, de Milano, de Carbon en de Limited. Dan rest nog het 1400-blok, dat we terugvinden in de MGX-21, de Audace, California en de El Dorado.
Behoefte aan vers bloed
Met name die 1400-krachtbron kon wel eens op de rol staan voor vervangen, aangezien het blok in huidige vorm al heel lang ongewijzigd gebruikt wordt. Euro 5 klopt inmiddels op de deur en of de vier 1400s kostendragend kunnen zijn voor een update? Dat de 1200-twin – die in het verleden de NTX, Norge en Griso aandreef – al even verdwenen, wekt de indruk dat Moto Guzzi wel behoefte heeft aan vers bloed.
Er kon dus heel goed sprake zijn van een aanstaande grote schoonmaak bij Guzzi. Alleen rest nu de vraag of daar iets voor terugkomt, en het lijkt logisch dat dat het geval is. Moto Guzzi heeft met de eenvoud van de V85TT een subtiel adertje goud aangeboord en kan op heel wat lof rekenen voor de het doorpakken met de TT. Als ze nog even verder doorpakken en het V85-blok breder inzetten kon dat wel eens een ware opleving betekenen voor Guzzi.
Honderd jaar Guzzi
In 2021 bestaat Moto Guzzi alweer honderd jaar, wat het een van de oudste nog altijd bestaande Italiaanse motormerken maakt. Moederbedrijf Piaggio zal het aan alles gelegen zijn daar een heugenswaardig feestje van te maken.
De Griso kwam in 2005 op de markt als 1100, maar een 850 volgde snel. De Le Mans is natuurlijk een stuk legendarischer en ondanks dat het blok later almaar aan inhoud toenam, nam de 850 Le Mans de aftrap in 1975. Volgend jaar is dat precies 45 jaar geleden en voor de Griso is het 15 jaar; een V85 Le Mans en een V85 Griso per 2020?
Zou zomaar kunnen. We durven dan dan ook wel een stiekem voorzetje te geven dat Moto Guzzi in november bij de EICMA in Milaan alvast een tipje sluier zal lichten. Want ja, wie jarig is trakteert!
Afbeelding: Motor.nl/Moto Guzzi
Foto’s: Moto Guzzi